AT&T introduceert kraskaart voor online betalen

AT&T start deze maand met de verkoop van prepaid cards, waarmee online onder meer muziek en games gekocht kunnen worden. De kaarten zijn gericht op een jonge doelgroep. Het Nederlandse Overloaded verwacht "in september" met dergelijke 'kraskaarten' te komen.
Het idee om via online betalingen gemakkelijker te maken met prepaid-kaarten bestaat al langer. Wie een dergelijke kaart heeft gekocht voert bij de site de pincode van de kaart in (te vinden onder een weg te krassen laagje) en krijgt het tegoed van de kaart bijgeschreven op zijn account bij de site. Op grote schaal is de methode echter nooit ingevoerd, tot op heden legde de kaart het af tegenover tegenover de creditcard, en meer recent ook het betalen via SMS.
Het initiatief van AT&T is de meest omvangrijke introductie tot op heden van dergelijke kraskaarten. Het telecombedrijf verkoopt kaarten via vierduizend winkels van Uni-Marts en Speedway SuperAmerica. Er zijn verschillende typen kaarten, afhankelijk van de site die ze accepteert, ook kennen de kaarten oplopende tegoeden. Sites die ze accepteren zijn onder meer Shockwave.com, Cellus-usa.com (ringtones, games) en Vindigo.com (gidsen voor handhelds).
Analisten zijn tegenover AP nogal sceptisch over het succes van de kraskaarten, ze denken dat ouderen toch eerder naar de creditcard grijpen. AT&T zegt juist te verwachten dat de kaarten aanslaan onder jongeren, een doelgroep die niet de beschikking heeft over een creditcard en wel geïnteresseerd is in het online kopen van games en ringtones.
In Nederland werkt het bedrijf voor mobiel entertainment Overloaded.com , onderdeel van Endemol, aan de introductie van dergelijk kraskaarten. Volgens directeur Ashu Mathura zal dit "waarschijnlijk in september gebeuren". Eerste testen zijn al afgerond. De bedoeling is dat de kaarten aangeboden worden via de retail-partners van Overloaded, waaronder Phonehouse.
Mathura denkt dat de kaart ook zal aanslaan als variant op de cadeau-bon, verder bespeurt hij "een toenemende afkeer van betalingen via SMS", waar de kraskaart van zou kunnen profiteren. Hoewel de distributie van de kraskaarten geld kost, is het lucratiever om op die manier te laten afrekenen, dan via samenwerking met bijvoorbeeld telecomoperators, stelt Mathura.
Overloaded zal "tussen de 15 en 20 procent" van de omzet uit kraskaarten kunnen halen, aldus Mathura. De betaalmethode levert echter niet de meeste omzet op, verwacht hij. De samenwerkingen met ondermeer telecombedrijven zorgen voor de meeste inkomsten, op een tweede plaats staan SMS-betalingen, de derde positie zijn andere betaalmethoden (zoals 0900-nummers, JH). "Ik denk dat de kraskaart die derde positie overneemt."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Bart
Ideaal voor anoniem betalen en dus voor de porno industrie. Wanneer die bedrijfstak het accepteert kan het wel eens een succes worden.
Cornelis
Prepaid internet bestaat al langer, het is alleen nooit wereldwijd aangekondigd. En inderdaad de Adult industry heeft dit idee al enkele jaren geleden uitgewerkt en opgenomen in het assortiment van "betaal mogelijkheden".De eerocard en scard zijn daarbij enkele voorbeelden van Nederlandse ondernemingen die hier mee bezig zijn.Het moet gezegd worden, je weet van te voren als klant waar je aan toe bent en dat is heel wat handiger als rekeningen achteraf.
niek van dijk
Maar juist als aan een dergelijke prepaid card een porno-image gaat kleven, kopen jongeren hem niet meer om onschuldiger zaken aan te schaffen. Je moet zonder rooie kop bij de sigarenboer om zo'n card kunnen vragen.
Mike Verbruggen
Je kunt toch ook nog steeds zonder rood hoofd canal+ aanvragen en ook gewoon de videotheek in en uit lopen. Wat ik me eigenlijk afvroeg kun je die kraskaarten ook via internet bestellen…
Marcel
Je kan prepaid kaarten zowel met/zonder rood hoofd kopen in de winkel. (staat trouwens niet eens link naar adultsites op de kaart) of je koopt hem online met CC, mobile2pay of andere betaalmiddelen. je krijgt je unieke pin dan per sms of/en mail binnen. Met dit kan je dan zowel online als offline marketing doen. Ook is de besparing zeer groot t.o.v. plugins. voorbeeld http://www.scardonline.com