Adversitement: data governance wordt de trend

Het Amsterdamse Adversitement bestaat al sinds 2001, als antwoord op de vraag naar goede analyse-oplossingen om websites te optimaliseren. Nog altijd is het uitgangspunt daarbij transparantie; op een heldere manier zichtbaar maken wat er op een website gebeurt. Juist aan bezoekers. Een gesprek met oprichter Bob Nieme.
Jullie voeren al jaren als motto ‘digital transparency’. Wat moet daaronder worden verstaan?
“In onze ogen is transparantie in de digitale wereld de meest essentiële voorwaarde voor loyaliteit en relaties op de lange termijn. Daarom doen we er alles aan om die transparantie te waarborgen. Dat doen we op drie manieren. Allereerst stellen we proactieve, datagedreven organisaties in staat om digital business excellence te bereiken. Dat is waar onze invloed het grootst is. Daarnaast zetten we ons in om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen en verbeteren van trusted digital experiences voor internetgebruikers. Dat houdt in dat we altijd rekening houden met hun behoefte aan privacy en veiligheid. Maar ook dat we via het delen van kennis en informatie bewustwording willen creëren en gebruikers zo veel mogelijk handvatten willen geven voor transparantie. En als derde factor willen we een veilige infrastructuur door wet- en regelgevers faciliteren, door een open dialoog op te zetten en de laatste technologische innovaties voor het voetlicht te brengen.”
Dat klinkt mooi, maar na alle onrust over cookies en het aftappen van internetverkeer door inlichtingendiensten, welke waarborgen kun je gebruikers nu nog garanderen?
“Die onrust is een goed teken. Want alleen al het feit dat de berichtgeving rond PRISM en Edward Snowden al wekenlang aanhoudt, laat zien dat internetgebruikers hier niet zomaar overheen stappen. Mensen worden zich bewust van het feit dat zaken die ze online delen gevolgen kunnen hebben. Dat leidt er toe dat gebruikers ‘bewust’ gaan handelen; dat ze een schijnidentiteit op internet gaan aannemen. In dat geval is de toegevoegde waarde van internet in het geding. Daarom is het nu tijd voor partijen die trusted digital experiences aanbieden. Transparantie is belangrijker dan ooit; je moet duidelijk en duurzaam met je klanten omgaan. Dat betekent dat je ‘data governance’ moet toepassen in de complete data lifecycle. Dus niet alleen bij de datacollectie wel of geen cookie zetten, maar zeker stellen dat je gedurende de gehele levenscyclus van een stukje informatie de privacy van je klant waarborgt.
“Het gaat erom wat de gebruiker wil, niet wat jij als bedrijf wilt. Veel website-eigenaren vragen gebruikers nu om alle cookies toe te staan om ‘de gebruikerservaring te verbeteren’. Maar heel vaak wordt daar niets aan gedaan, terwijl de data van een gebruiker wel naar tal van externe partijen worden gestuurd. Website-eigenaren geven niets terug in ruil voor het vertrouwen van de consument. Dat gaat op den duur niet goed. Je moet als bedrijf juist in je klant (en diens privacy) investeren. Niet door voor gratis analyticssoftware te kiezen, waarbij de data niet meer van jou of je klant zijn.”
Wat worden de uitdagingen voor de toekomst?
“Zonder meer data governance. Eigenaarschap en verantwoordelijkheid nemen voor de data van je gebruikers die je verzamelt. Je moet de mensen die je hun vertrouwen geven, laten weten wie er met hun data werkt en wie er verantwoordelijk is. Zo kun je te allen tijde waarborgen dat je stáát voor je beleid. En pas dan krijg je waardevollere data en klantrelaties. Wij willen onze klanten in staat stellen om daar zonder compromissen invulling aan te geven. Dat vraagt om innovativiteit en kwaliteit. Daar blijven we dan ook in investeren en uitbreiden, net zoals we dat vanaf het prille begin gedaan hebben.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond