Overture neemt Noorse Fast over

Het Amerikaanse marketingbedrijf Overture neemt het Noorse Fast Search & Transfer over, dat gespecialiseerd is in zoektechnologie. Het is de tweede overname in korte tijd voor Overture, onlangs nam het ook AltaVista over. Overture betaalt zeventig miljoen dollar in contanten voor Fast, plus een prestatie-afhankelijke premie van dertig miljoen dollar.
Het model van het Amerikaanse Overture is afgelopen jaar succesvol geworden. Het bedrijf plaatst reclamelinks bij zoekmachines en adverteerders betalen voor iedere keer dat iemand op een dergelijke link klikt. De posities worden ook per opbod verkocht, de adverteerder die het meest wil betalen per doorklik krijgt de beste positie voor zijn reclame.
Het bedrijf zag de omzet vorig jaar stijgen met 131 procent naar 667,7 miljoen dollar. De nettowinst nam in dezelfde periode toe met 263 procent tot een bedrag van 73,1 miljoen dollar. Overture wist grote klanten aan zich te binden, zoals Yahoo en MSN en is inmiddels ook in Europa actief, in Frankrijk, Duitsland en Engeland.
Een week geleden kocht Overture voor 140 miljoen dollar zoekmachine en portal AltaVista, van dat bedrag wordt zestig miljoen dollar in contanten voldaan. Het ging Overture hierbij om de zoektechnologie van AltaVista, maar tevens wil het de portal als een soort proeftuin gebruiken voor nieuwe producten.
Fast Search & Transfer uit Oslo werd in 1997 opgericht en staat bekend om zijn goede zoektechnologie. Deze wordt gebruikt in zoekmachine Alltheweb.com, maar ook door talloze bedrijven die een licentie hebben bij Fast, waaronder Dell, IBM en Reed Elsevier. Overture betaalt zeventig miljoen dollar cash voor Fast en een bedrag van dertig miljoen dollar dat afhankelijk is van de prestaties van Fast in de komende drie jaar. De overname zal naar verwachting in april worden afgerond.
De reden om na AltaVista ook nog eens zoektechnologie bij Fast te kopen, wordt door Overture verklaard door te wijzen op "het complementaire" karakter van de techniek van Fast op die van AltaVista en Overture. Het bedrijf zegt dat de combinatie van de drie bedrijven leidt tot een "de sterkste en meest omvattende zoekmogelijkheid op internet".
Als gevolg van de beide overnames verwacht Overture dit jaar een omzet van
"meer dan één miljard dollar" en een Ebitda-winst van tussen de 120 en 130 miljoen dollar. De winst per aandeel over het gehele jaar zou tussen de zestig en zeventig dollarcent bedragen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Jacco Blankenspoor
Het lijkt erop dat Overture zich aan het wapenen is tegen Google. Want wat ze nu dus (in hun ogen) hebben, is een superieure zoektechnologie (Fast en Altavista gecombineerd), samen met de marktleidende Pay-per-Click zoektechnology. Google heeft hun eigen zoektechniek, die uitblinkt in snelheid en accuraatheid, samen met Adwords, het PPC systeem van Google. Overture en Google zitten nu dus op het zelfde niveau op het eerste gezicht. Ware het niet dat Google inmiddels de meest gebruikte zoekmachine is, en er heel wat moet gebeuren wil dit veranderen. Dit zegt natuurlijk niks, want Altavista was tot 2 jaar geleden ook nog de meest gebruikte zoekmachine, en is nu verbannen tot proeftuintje. Maar Google weet wat de gebruikers willen, en springt hier ook in met om de paar maanden weer nieuwe mogelijkheden. Overture is wat dat betreft meer conventioneel bezig, meer bezig met het verfijnen van de techniek. Maar Overture maakt een goede winst en heeft een solide klantenkring, dus daarmee ook een goede basis. Kortom, het gaat nog een leuke strijd worden. Of Google moet de volgende kandidaat op het overnamelijstje zijn.
Yuri van Geest
Het is inderdaad een soort geintensiveerde concurrentiestrijd tussen Yahoo (met Inktomi), Google (met diverse overnames waaronder Blogger) en Overture (met Altavista en FAST). De primeur qua pay per click (PPC)-model was Overture (vroeger in 1999 was dat GoTo.com). PPC is al vrij oud dus. Daarna kwam Google met hun AdWords programma. AlltheWeb / FAST is inderdaad 1 van de betere zoekmachines. Laatst bleek dat AlltheWeb meer (goede) resultaten oplevert dan Google. Dit is geen unicum maar een patroon. Verder zijn er ook andere krachtige zoekmachines op de markt: Wisenut (overgenomen door LookSmart) en Teoma (overgenomen door AskJeeves). Waar de markt nu naar toe lijkt te convergeren is naar een hernieuwde portal strijd met onder meer:- een zeer moderne, diepe en brede zoekmachine-technologie- een PPC adverteer-mogelijkheid (veiling model)- additionele diensten (zie overname Altavista door Overture)- additionele content bronnen (zie overname Blogger door Google). Google heeft nu ook een nieuwe adverteer-mogelijkheid geintroduceerd: Content Targeting Program. Een soort AdWords (PPC) maar dan voor content sites als http://www.blogger.com, http://www.howstuffworks.com etc. Interessante verbreding van het concept. Lijkt nu meer op bannering op content sites van vroeger. Maar dan met PPC model en met text ads. Mooie van de recente overnames van Google in dit verband is dat ze zeer gespecialiseerde content (denk aan web logging Blogging!) kunnen koppelen aan getargete text link ads. Dat is interessant voor adverteerders. Echter, welke content owners zullen het PPC model zelf gaan hanteren als ze nog niet voor Google werken? Dat is de vraag. Daarom kan het goed mogelijk zijn dat Google binnenkort nog meer overnames zal annonceren. En als gevolg daarvan Overture en Yahoo wellicht ook om bij te blijven mits ze dezelfde visie delen op dit front. In mijn optiek is het consumentenfront bij web logging here to stay. Geen hype maar trend. Zeker met mobiele en multimedia combinaties interessant.