Deel dit artikel
-

Betaalde toegang FHM

De Engelse uitgever Emap stelt betaalde toegang in voor de site van mannenblad FHM. Het gaat om extra content die aangeboden gaat worden en waarvoor 1 pond per maand wordt gevraagd. De titel wordt in Nederland door de Telegraaf op de markt gebracht, daar zijn geen plannen om het Engelse voorbeeld na te volgen.

De Engelse uitgever Emap begon in 1947 als uitgever van een lokale krant en groeide uit tot een mediaconcern actief met honderdvijftig publiekstijdschriften, talloze zakenbladen, beurzen en ook radiostations. In het jaar geëindigd op 31 maart behaalde het een omzet van 1 miljard pond en een winst voor belasting van 151 miljoen pond.

De uitgever is met name sterk vertegenwoordigd in Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten, in overige landen betreft het in sommige gevallen uitgaven onder licentie. Zoals in Nederland, waar de Telegraaf Tijdschriften Groep FHM uitgeeft.

Voor de websites van de tijdschriften FHM en Max Power wil Emap nu betaalde online toegang instellen, meldt The Guardian. Bezoekers van FHM.com krijgen voor 1 pond per maand onder meer toegang tot de rubriek 'High street honeys', een onderdeel in het blad waarbij modellen gevraagd worden mee te doen aan een competitie met als prijs een plaats op de cover van FHM. Ook is er een database te vinden met foto's die niet in het blad zijn terechtgekomen.

Betalen voor toegang tot deze extra onderdelen van de site gebeurt via de mobiele telefoon, waarbij de bezoeker een SMS-bericht dient te versturen en vervolgens een toegangscode krijgt teruggestuurd. Automagazine Max Power zal een nieuwe site lanceren samen met collegablad Revs. Op deze site, The Worx, worden tips gegeven over onderhoud van de auto. Daarvoor dient ook betaald te worden, de methode die vaarvoor gebruikt wordt is van British Telecom (BT Micropayments).

De Nederlandse versie van FHM blijft online gratis toegankelijk. "Nee, we zullen geen betaalde toegang instellen. Hooguit zullen we er nog eens een winkel aan toevoegen", zegt hoofdredacteur Jan Heemskerk. "Voor ons blijft de site een promotie-instrument. De situatie in Engeland is ook anders, zegt hij. "Die site wordt heel veel bezocht en zit waarschijnlijk in een andere levensfase."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond