Swapfiets legt uit waarom ze geen fietsen verkopen

Amsterdam, 29 maart 2021 – Waarom blijven we toch dingen kopen en maken we zo de afvalberg groter? Dat is dé vraag waar de nieuwe pan-Europese campagne van Swapfiets rond draait. Swapfiets is op een duidelijke missie om onze steden leefbaarder, groener en gezonden te maken. Deze militante campagne rond het product-as-a-service model pleit voor een shift van bezit naar gebruik. De aanpak komt uit de hoed van het jonge Nederlandse bureau Truus, dat ook voor o.a. Netflix en Kentucky Fried Chicken werkt.
“Wij geloven dat er genoeg spullen op deze planeet zijn”, legt Swapfiets uit in een klare oproep om te stoppen met dingen te bezitten, en over te schakelen naar louter het gebruik ervan. “Daarom kan je onze fietsen niet kopen,” stelt de campagne, die afsluit met een warme oproep om aan te sluiten bij de Swapfiets-beweging rond duurzaam fietsen.
“Er is een nieuwe generatie opgestaan die ervan overtuigd is dat klimaat en business hand in moeten gaan. Ze vinden dat we de manier waarop we consumeren en ons verplaatsen drastisch moeten herdenken”, zegt Maurice Willemsen, Marketing Directeur van Swapfiets.
“Swapfiets is deel van een beweging met een duidelijk doel. Met ons fietsabonnement en onze productfilosofie reduceren we niet alleen de ecologische voetafdruk van ons bedrijf, maar ook die van onze abonnees, die een positieve impact hebben op duurzame micromobiliteit.”
Japie Stoppelenburg van Truus, het creatieve agentschap verantwoordelijk voor de brand refresh:
“Swapfiets is een echte game changer die niet alleen fietsen promoot, maar ook een duurzame manier van ondernemen. Dat vraagt om een straf statement. De stadsbewoners die vandaag op een Swapfiets rijden, behoren tot een generatie die erg begaan is met de toekomst van onze planeet. Zij willen dat dingen veranderen. Die wens vertaalden we in een moderne, frisse en radicaal positieve campagne.”
Truus stuntte vorig jaar nog door van de KFC-vestiging in Rotterdam een week lang een vegetarisch restaurant te maken, ter gelegenheid van de Nationale Week zonder Vlees.
Swapfiets doet achter de schermen al enkele jaren doorgedreven inspanningen om meer duurzaam te worden en te evolueren naar volledig circulaire fietsen. Een analyse toonde aan dat het iconische Deluxe 7-model – de meeste gebruikte Swapfiets – al 88 procent circulair is. Het businessmodel dat stoelt op hergebruik, dwingt de ontwerpers van Swapfiets er immers toe om voor onderdelen te kiezen met een zo lang mogelijke levensduur. Deze onderdelen zijn flink duurder dan wat standaard fietsproducenten in de ‘lineaire verkoop’ voor consumptie gebruiken. Door het abonnementsmodel en de doorgedreven inspanningen om de cirkel van hergebruik, herstellen, opnieuw samenstellen en recycleren te sluiten, helpt Swapfiets de afvalberg verkleinen. Dat is één van dé uitdagingen van onze tijd. Tegen 2025 wil het bedrijf volledig circulaire fietsen hebben. Vandaag heeft Swapfiets al een zero-rubber-waste-policy, die ervoor zorgt dat geen enkel stukje rubber in de vuilbak belandt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.