Internationaal succes voor de Belgische avatars van het Mudam

Al meer dan 10.000 bezoekers uit een honderdtal landen bezochten de interactieve expo ‘Me, Family’ bedacht door het Brusselse Base design. De expo is verlengd tot 21 juni.
Luxemburg/Brussel, 1 april 2021 – Normaal gezien zou de expo ‘Me, Family’ van het Luxemburgse museum voor moderne kunst Mudam op 21 maart de (virtuele) deuren sluiten. Maar door het succes van deze unieke virtuele en interactieve ervaring, waarbij je met je avatar zowel kunstwerken ontdekt als andere bezoekers ontmoet, wordt de expo verlengd tot 21 juni. Dit ‘made in Belgium’-project, het resultaat van een samenwerking tussen Mudam en het Brusselse branding agency Base, zet de krijtlijnen uit voor de museumbeleving van de toekomst.
Een virtueel museumbezoek op zich is géén nieuwigheid. Heel wat musea experimenteerden met digitale versies van zichzelf tijdens de eerste lockdown. Het is de connectie met andere bezoekers door avatars, die de beleving van ‘Me, Family’ in Mudam in Luxemburg stad uniek maakt. Bezoekers starten een livestream via hun webcam en wandelen door het museum met hun avatar. Tijdens dat virtuele bezoek, kruisen ze andere bezoekers en ‘staan’ ze samen met hen naar kunstwerken te kijken, terwijl ze hun live reacties ook horen. Bezoekers kunnen daarnaast bij elk tentoongesteld werk een korte reactie in een video van tien seconden achterlaten.
“Als er veel mensen tegelijk de tentoonstelling bezoeken, krijg je zo echt een kakofonie van beelden en stemmen”, zegt Thomas Byttebier, digital director bij Base. “Deze ervaring maakt zelf deel uit van de tentoonstelling. De avatars verwijzen ook naar het thema van de expo: de mensheid in al zijn diversiteit. Die avatars zijn wellicht de hoofdreden van het succes van de tentoonstelling. Bezoekers uit Palestina, Rusland, Brazilië, Saudi-Arabië, Nigeria en India gingen de afgelopen maanden met mekaar in interactie, op een veel vlottere manier dan wanneer ze effectief fysiek de tentoonstelling zouden bezoeken.”
Recent mocht Byttebier de bijzonderheid van het werk van Base voor deze tentoonstelling toelichten op de MuseumNext Digital Summit. Op dit congres komen museumcuratoren van de meest gerenommeerde musea ter wereld, zoals het British Museum, het Van Gogh Museum en The National Gallery jaarlijks samen om nieuwe trends in hun vakgebied te bespreken.
Het einde van de klassieke musea
Traditioneel gezien is een museumbezoek een ervaring die gelinkt is aan een specifieke stad, een bepaalde wijk, een bepaald gebouw… De museumervaring begint al lang voordat de bezoeker zijn eerste kunstwerk aanschouwt. Hij schuift aan de kassa aan, observeert de andere toeristen, gaat op zoek naar een audioguide, besluit of hij ook de tijdelijke expo zal bezoeken of toch enkel de permanente collectie etc. Pas daarna begint het bezoek echt.
Die klassieke ‘flow’ valt volledig weg wanneer we tijdens de Covid-19 pandemie aan cultuur doen. De deur is gesloten, als bezoeken mogelijk zijn, is het enkel in kleine geïsoleerde groepjes. Veel musea kozen er dan ook voor om hun publiek vooral op digitale wijze te blijven bedienen. Ze zochten een manier om hun kunstwerken en hun artiesten online tot hun recht te laten komen.
Het museum van de toekomst: meer divers, dynamischer en internationaal
Het museum van de toekomst ziet er volgens experts totaal anders uit dan wat we ons vandaag bij een klassiek museum voorstellen. Het is niet per sé heel erg verweven met een specifieke plek, maar spreekt een veel groter mondiaal publiek digitaal aan. Vroeger waren de musea met het meeste aanzien degenen met de grootste gebouwen en de grootste tentoonstellingszalen, die daardoor de meest uitgebreide collecties van de aanzienlijkste artiesten konden huisvesten en tonen. Ze konden daardoor ook topcuratoren aantrekken. Het was de fysieke plaats en de beleving daarrond, die de museumervaring vormgaf.
“Kunst was nog nooit zo toegankelijk. Dankzij innovaties zoals de avatars van het Mudam, kan een expo nu 24/24 en 7/7 bezocht worden. Het maakt niet uit of je in België woont, in Parijs of in Hong-Kong: fysieke afstand doet er niet toe, de tijdzone evenmin. Alle barrières vallen weg. Je kan zelfs in interactie gaan met een bezoeker die aan de andere kant van de wereld woont, maar tegelijkertijd met jou naar hetzelfde werk kijkt. Hierdoor kan je even makkelijk naar kunst kijken als naar een aflevering van The Crown. Je kan rustig je tijd nemen, vanuit je zetel”, zegt Dimitri Jeurissen, medeoprichter van het Brusselse branding agency Base.
De expo kan u hier bezoeken.
Lees ook het artikel van Thomas Byttebier Reinventing the online exhibition format
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.