Mediabrands’ Retail Buying Study toont grote verschuivingen shopgedrag aan

Mediabrands’ Retail Buying Study toont grote verschuivingen shopgedrag aan
Het mag geen verrassing zijn dat door Covid-19 het shopgedrag van de Nederlandse consument sterk is veranderd. De jaarlijkse Mediabrands Retail Buying Study toont dit nogmaals duidelijk aan. Het onlineshopgedrag is in bijna alle retail categorieën met 50% gestegen. Ook zien we opvallende verschuivingen binnen de categorieën. Opvallend voor 2020 is dat de supermarkt nieuw is in de top 5 winkels binnen de categorieën Verzorging & gezondheid en Baby-verzorging. Te verklaren door het feit dat mensen nu liever zo veel mogelijk boodschappen bij één en dezelfde winkel doen. Ook zien we dat Bol.com het goed doet in bijna alle categorieën, een logisch gevolg van de opkomst van het online bestellen tijdens de lockdowns in 2020.
Alle leeftijden
De toename van het onlineshopgedrag is niet alleen toe te wijzen aan jongeren. Ook ouderen hebben hun weg in de digitale winkelstraat goed gevonden. In bijna alle retail categorieën zien we geen significant verschil tussen de mate van online bestellen en leeftijd.
Minder oriëntatie voor aankoop
Het blijkt ook dat mensen gemiddeld minder oriënteren alvorens tot een aankoop over te gaan: van gemiddeld 4,2 oriëntatiebronnen in 2019 is er in 2020 sprake van gemiddeld 3,1 oriëntatiebronnen. De daling in bronnen geldt zowel voor offline oriëntatiebronnen (bijv. winkel, folder, buitenreclame, etc.) als de online bronnen (bijv. zoekmachine, website, etc.) in de verschillende productcategorieën. Mensen zijn in 2020 dus gerichter aankopen gaan doen. We zien bijvoorbeeld in de categorie Speelgoed dat het aantal oriëntatiebronnen is gedaald van 4,7 naar 3. In de categorie Meubels en woonaccessoires is het aantal bronnen met 2 gedaald van 5,4 naar 3,6.
De positie van de winkel als oriëntatiebron is logischerwijze gedaald. (online) Reclamefolders zijn daarentegen de meest gebruikte oriëntatiebron in 2020, ook al is het gebruik van de fysieke folder afgenomen in 2020. In de jongste doelgroep 18-24 zien we juist dat social kanalen een belangrijke oriëntatiebron vormen.
Duurzaamheid onder druk
Het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid is gedaald van 62% in 2019 naar 51% in 2020. Dit zien we ook terug in het koopgedrag: ten opzichte van vorig jaar wordt er een stuk minder duurzaam gekocht. Zo blijkt dat het percentage mensen dat fairtrade, diervriendelijk of biologisch koopt is gedaald ten opzichte van 2019. Er wordt ook minder gelet op duurzaamheidskeurmerken of producten met minder afval. Duurzaamheid lijkt dus door de Coronacrisis minder een hot topic te zijn.
Retail Buying Study
De Retail Buying Study van Mediabrands is een jaarlijks onderzoek naar het koopgedrag van consumenten van 18 jaar en ouder. Belangrijkste vragen: waar oriënteren mensen zich op hun aankoop en waar kopen ze vervolgens daadwerkelijk? In 2020 is de verschuiving naar online duidelijk zichtbaar en onderbouwd met cijfers.
Mediabrands Marketing Sciences maakt per branche een rapport met daarin:
1. Een analyse van de meest belangrijke inspiratie en informatiebronnen in de branche
2. De merkpositie van de retailers in de branche t.o.v. elkaar (merkbekendheid, overweging, inspiratie)
3. Inzicht in koopgedrag
Meer informatie of geïnteresseerd in een brancherapport? Neem contact op met eva.vader@mbww.com
——————————————————————————————————————————————–
Mediabrands is de wereldwijde mediaholding waar alle mediabedrijven van Interpublic Group (NYSE:IPG) onder vallen. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 13.000 marketingexperts in dienst in meer dan 130 landen, die de volledige diversiteit van de mensheid vertegenwoordigen. In Nederland zijn dat full service media en consultancy bureaus Initiative en UM, het digitall marketingmerk Reprise en het full service social en contentmarketing bureau YUNE. Specialistische labels in Nederland zijn MAGNA (buying en planning), Orion (trading & capital), Rapport (OOH-specialisten) en Mediabrands Marketing Sciences (data-, onderzoek- en tech specialisten). Onder IPG’s Kinesso valt Matterkind (adressable specialisten). Ten slotte ontwikkelt bGenius, in samenwerking met Kinesso en Acxiom, marketingtechnologie. Onze kantoren staan in Amsterdam en Groningen.
In alles wat we doen geloven wij in ‘challenging the industry’ en ‘the power of collaboration’, MEDIABRANDS #HOUSEOFCHALLENGERS.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.