Deel dit artikel
-

Toch groei bij bureaus voor online marketing

Online reclame en – marketingbureau's zouden een kwijnend bestaan lijden, is de algehele indruk. Opmerkelijk genoeg huren de bureaus OER en .Bone juist personeel in en weten ze nieuwe klanten te werven. "In het hoofd van de marketingmanager is meer ruimte voor online marketing", zegt mede-oprichter van OER Emile Stoverinck.

OER is in januari van dit jaar van start gegaan en profileert zich als een bureau voor 'merk en interactie'. Het bureau is opgericht door Emile Stoverinck en Rik Heijmen, afkomstig van .Bone en Razorfish. Het lag niet voor de hand in januari om een eigen bureau voor online communicatie op te richten, maar het gaat Heijmen, Stoverinck en projectmanager Rudmer Lodewijk naar wens. De klantenlijst groeide, er worden binnenkort nieuwe medewerkers aangenomen en er volgt een verhuizing.

"De laatste klant die we hebben geworven is Symantec", zegt Stoverinck. Andere bedrijven die voor OER kozen zijn FBTO, SaraLee/DE en Intermediair.nl. De waarde van de accounts wil Stoverinck niet bekendmaken. "Het is voor ons kleine bedrijf een omvangrijke omzet, maar natuurlijk niet vergelijkbaar met het budget dat een reclamebureau krijgt voor offline themacampagnes."

Financieel is er sprake van een "erg positieve balans" bij OER, aldus Stoverinck. Voorlopig draait het bureau op de oorspronkelijke investering van de drie oprichters. "We hebben nu besloten om meer in te zetten op groei", zegt Stoverinck. "Dat betekent wel dat we op zoek moeten naar een nieuwe investeerder, wanneer we bijvoorbeeld creatieve teams willen aannemen. Daarover zijn we nu aan het nadenken."

"In het hoofd van de marketingmanager is meer ruimte voor online marketing", zegt Stoverinck. Die animo vertaalt zich volgens hem ook in meer budget voor interactieve communicatie. "We zien dat bijvoorbeeld in het ontwikkelen van concepten, daar is vraag naar en daar wil men voor betalen." De meeste vraag is er volgens Stoverinck momenteel naar e-mailmarketing en 'geïntegreerde promoties', waarbij meerdere media worden ingezet.

.Bone
Ook .Bone breidt uit, het plaatste onlangs een personeelsadvertentie voor vier nieuwe krachten. Algemeen directeur Sebastiaan van Rijnsoever zegt dat ook .Bone nieuwe klanten heeft geworven, maar namen daarvan zegt hij nog niet te kunnen geven. "We gaan uit van groei, vandaar ook de vacatures."

Van Rijnsoever vertelt dat .Bone de prognose voor dit jaar haalt wat omzet betreft. Het bureau ging uit van "gezonde groei", volgens Van Rijnsoever komt dat neer op twintig procent meer omzet. "Drie maanden voor de afsluiting van het jaar ziet het ernaar uit dat we die doelstelling gaan halen. Het gaat wel moeizamer, we moeten er harder voor vechten." Wanneer de nieuwe krachten aangenomen worden zal dit wel enige invloed hebben op het resultaat.

Is de uitbreiding een teken dat het goed gaat met de markt voor online marketing? "De mediabestedingen zijn teruggelopen", zegt Van Rijnsoever, "maar dat geldt over de gehele breedte. Ik denk dat er nu behoefte is aan kwalitatieve, slimme campagnes. Er is als gevolg van de economische crisis meer vraag naar below-the-line campagnes in plaats van themacampagnes. Ik denk dat dit zal doorzetten. Het is voor bedrijven in dat opzicht een gezonde tijd om dieper internet in te duiken."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond