Games krijgen interactieve productplacement

Interactieve productplacement is de nieuwe trend in de gamesindustrie. Deze week sluit gamesproductent Electronic Arts (EA) een contract met een geschatte waarde van twee miljoen dollar met McDonald's en Intel. De spelers van de populaire EA-game The Sims Online kunnen voortaan virtueel producten van deze bedrijven gebruiken; een stap verder dan het louter aanwezig zijn van gesponsorde producten in games.
Binnenkort zullen spelers van de online versie van The Sims – waarvan volgens EA al zeventien miljoen exemplaren over de toonbank zijn gegaan – virtueel Big Macs kunnen eten en met computers kunnen werken die het Intel-logo dragen. Opzet van The Sims, mede ontwikkeld vanwege de populariteit van reality-tv, is het bepalen van de levensloop van een virtueel karakter. Wie dat wil kan zijn karakter dan ook ook een McDonald's-winkel laten openenen.
Het contract van gamesgigant Electronic Arts met McDonald's en Intel, dat volgens insiders zo'n twee miljoen dollar waard is, is het grootste sponsorcontract in de gameswereld tot nu toe. In dezelfde week dat de overeenkomst wordt getekend, brengt uitgever Activision Kelly Slater' op de markt, waarbij de surfende hoofdfiguur belt met een mobieltje van Nokia. Het is niet bekend hoeveel het Finse concern hiervoor betaald heeft. Vivendi Universal Games heeft vergevorderde plannen om de held van het actiespel Run Like Hell in het spel energiedrank Bawls te laten drinken.
"Dit is de volgende grens van product placement", zegt Ann Lewnes, marketingdirecteur van Intel in The New York Times. Lewnes verwijst naar de bestaande praktijk van product placement in tv-programma's, in films en zelfs in sommige rap songs. Lewnes: "Je bekijkt niet alleen virtuele producten, maar gebruikt hen ook daadwerkelijk." Reclame-uitingen in games , zoals de duurbetaalde reclameborden in de FIFA-voetbalspellen van EA, zijn al langere tijd gebruikelijk.
Advertenties via games zouden de consument beter bereiken, omdat er niet van kan worden weggezapt zoals op tv. Bovendien winnen games steeds meer terrein op andere media als tv en film en worden daarmee interessant voor de adverteerder. COO John Riccitiello van EA: "Ons publiek en de concurrentie onder adverteerders zijn eindelijk zo groot dat er flink wordt betaald om te adverteren in games."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Erwin van Lun
Dit is weer een mooie nieuwe stap richting de toekomst. Na de Tivo waarmee we eenvoudig reclames kunnen verwijderen uit TV-programma's, allerlei strippers om Internet banners te verwijderen zien de reclamemakers nu eindelijk in dat 'embedded reclame' één van de reclamevormen is die zal overleven. De irritatiegraad is namelijk minimaal en dus zullen er weinig iniatieven worden ontwikkeld om deze reclames te verwijderen. Op termijn zullen alle media waar mogelijk hier gebruik van maken. De vraaggestuurde economie krijgt steeds meer vorm: de consument bepaalt wat hij beleeft en betaalt alleen voor toegevoegde waarde. 'Push' reclame zal niet meer worden beleefd als toegevoegde waarde.
Koos Koets
Is dit nieuw? Dit is echt al bijna 15 jaar oud, heb het nog even nagezocht en ik heb o.a dit spelletje op de Commodore 64 gevonden waar men al door Coca Cola wordt {gesponsord; http://home.freeuk.com/wazzaw/c64/emlyn.gif }.
radja
Sluikreclame op televisie mag niet. Misschien tijd om die wet uit te breiden naar andere media? ze sponsoren maar een eind weg in die spellen… maar zorg wel dat het op de verpakking staat, want je moet wel de keuze kunnen maken. (Als het op de verpakking staat is het dus ook geen sluikreclame)