9/11 advertentiestop geldt niet online

De grote advertentiestop die veel Amerikaanse bedrijven hebben aangekondigd op en rond 11 september geldt waarschijnlijk niet online. De meeste grote adverteerders blijven die dag vooral weg van televisie uit respect voor de slachtoffers van de aanslagen. In Nederland speelt de discussie helemaal niet.
De 'ad black hole' zal vooral op de Amerikaanse tv-stations toeslaan. Over print wordt nog niet veel gepraat en online lijken de zaken gewoon door te gaan. Mogelijk gaat bijna 54 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten verloren als de advertentiestop in volle omvang toeslaat, zo schatte onlangs de Britse krant The Guardian.
De kanalen van Rupert Murdoch's Fox weigeren die dag alle reclame. ABC en NBC hebben dit in overweging. Grote merken als Coca Cola, Miller Bier en Vauxhall willen op 11 september geen commercials op tv. Autofabrikant Ford zegt alleen te adverteren in normale entertainment- en sportprogramma's. Een bijzonder geval vormen vliegtuigmaatschappijen United Airlines en American Airlines wiens toestellen direct bij de aanslagen betrokken waren. Beide willen op 9/11 nergens adverteren, American is zelfs een twee weken durende advertentie black-out van plan.
Ondanks de voorspelde record-kijkcijfers voor documentaires en herdenkingsprogramma's over de terreuraanvallen, durven bedrijven het niet aan rond deze uitzendingen te adverteren. Onderzoek van het Amerikaanse vakblad Advertising Age wees uit dat iets meer dan de helft van alle ondervraagden helemaal geen commercials wil op die dag. Bijna veertig procent van de Amerikanen zegt bedrijven die dit desondanks wel doen dat ernstig te verwijten. Een aantal andere studies bevestigt dit beeld.
Wel heeft de consument sympathie voor adverteerders en tv-zenders die hun "patriottische betrokkenheid" willen tonen met sobere advertenties of commercials waaruit hun vaderlandsliefde blijkt. Een aantal bedrijven heeft dit in overweging. Een variant hierop is het "Concert for America" dat Boeing – de maker van de rampvliegtuigen – samen met tv-zender NBC sponsort. Een recentere studie, waaruit bleek dat Amerikanen toch minder moeite zouden hebben met reclame op de gewraakte dag, is voor adverteerders onvoldoende om op 11 september te doen alsof er niets aan de hand is.
In Nederland is niks gepland. "Als we dat zouden doen, schurken we ergens tegenaan waar we niet bijhoren", meent Bas Seelen, managing director bij online advertentienetwerk AdLINK Internet Media. Collega Tjeerd Kooij van WebAds is het daarmee eens. Kooij: "Het is vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Voor ons staat het allemaal weer wat verder weg, die dag zijn wij ook nuchtere Hollanders." Joost Nienhuis, directeur van MSN Nederland, zegt "nog geen vragen van klanten hierover te hebben gekregen". Ook heeft hij naar eigen zeggen nog geen richtlijnen van het Amerikaans moederbedrijf ontvangen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Dan Determeijer
Opvallend dat er nou juist naast dit artikel een advertentie staat waarmee je een reis naar New York EN een vlucht in een MIG kunt winnen. Worden deze prijzen soms gecombineerd?