Deel dit artikel
-

NetRatings koopt onderdeel Jupiter

VNU-onderdeel NetRatings heeft voor 8,5 miljoen dollar het onderdeel AdRelevance van Jupiter Media Metrix gekocht. Hiermee komt toch nog een deel van Jupiter in handen van VNU, twee maanden nadat een volledige overname afketste na bezwaren van de Amerikaanse overheid.

NetRatings , dat zich richt op bereikscijfers voor internet, is sinds eind 1999 in meerderheid in handen van VNU . De uitgever vergrootte toen zijn belang in het bedrijf tot 54 procent.

NetRatings neemt nu het Jupiter-onderdeel AdRelevance over, dat zich ook richt op internetonderzoek, maar dan toegespitst op bestedingen aan online advertising. De verkoop van AdRelevance wordt gezien als de eerste stap in de ontmanteling van Jupiter Media Metrix.

Gesprekken over een samengaan van Jupiter met NetRatings, die sinds oktober vorig jaar aan de gang waren, werden in februari afgebroken nadat duidelijk was geworden dat de FTC, de toezichthouder op de Amerikaanse handel, niet akkoord zou gaan met het plan. NetRatings reorganiseerde daarop, wat vijftien procent van het personeel zijn baan kostte. Jupiter maakte bekend "strategische opties" de revue te laten passeren.

Eerder deze maand waarschuwde Jupiter dat er in het tweede kwartaal een kastekort zou dreigen, mocht het niet snel nieuwe financiering weten te vinden. Toen werd ook al duidelijk dat het bedrijf onderdelen in de etalage aan het zetten was. Tegenover de Wall Street Journal laat een woordvoerster van Jupiter weten dat het bedrijf overweegt om ook andere onderdelen, waaronder Media Metrix, te verkopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond