Onderzoek: minder vaak privacy-gevoelige info verzameld

update Websites in de Verenigde Staten verzamelen minder informatie over hun gebruikers dan twee jaar geleden, met name het gebruik van cookies wordt minder vaak toegepast. Dit constateerde de Progress & Freedom Foundation in een vergelijkende studie onder de honderd meest bezochte websites.
Als mogelijke reden voor de verminderde aandacht voor klantgegevens worden in het onderzoek genoemd: de toegenomen aandacht voor privacy en de verminderde aandacht vanuit de markt voor het vergaren van deze informatie. Het laatste zou kunnen samenhangen met de kosten verbonden aan het verzamelen en verwerken van de data.
Het is niet zo dat de aandacht voor persoonlijke informatie volledig verdwenen is. Van de honderd populairste websites waren er twee jaar geleden nog 96 actief met het verzamelen van persoonlijke gegevens (naast het e-mailadres), dat zijn er momenteel 84. Voor het onderzoek zijn ook driehonderd kleinere sites ondervraagd, van hen verzamelde 87 procent twee jaar geleden nog consumentendata, inmiddels is dat aantal gedaald tot 74 procent. Het plaatsen van cookies nam bij de grote sites met eenderde af, bij de kleinere sites met de helft.
Op de sites is er meer aandacht voor informatie over het privacy-beleid, aldus de onderzoekers. Een kwart van de populairste websites biedt de bezoekers een verkorte versie van hun privacy-verklaring. Websites gebruiken ook vaker het principe van opt-in (aangeven dat het gevraagde akkoord is) bij het verzamelen van informatie over hun bezoekers in plaats van hen te vragen om gebruik te maken van opt-out (aangeven dat het ongewenst is). De Progress & Freedom Foundation is een onafhankelijke studiegroep, die gefinancierd wordt door zowel overheid als bedrijfsleven.
Yahoo
Yahoo maakte bekend dat het zijn privacy-policy gaat wijzigen, waarmee de portal het recht krijgt om persoonlijke informatie van gebruikers beschikbaar te stellen aan derde partijen. Dit meldt de Wall Street Journal, Yahoo zou de wijzigingen vandaag op zijn site bekend gaan maken.
Het gaat om gevallen waarin sprake zou kunnen zijn van fraude of "bedreigende situaties" voor personen. Yahoo zegt dat het drie bestaande regelingen ineen wil schuiven, en dat als gevolg daarvan de voorwaarden veranderen. De aanpassing is echter ook het gevolg van wettelijke voorschriften.
Websites staan in de Verenigde Staten momenteel meer onder druk om persoonlijke gegevens beschikbaar te stellen aan opsporingsinstanties. Dit mede als gevolg van de aanslagen van september. Ook vanwege oneigenlijk gebruik van persoonlijke informatie worden bedrijven in de Verenigde Staten momenteel bekritiseerd, waaronder Qwest Communications en Comcast.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jan Sellis
Ik zie alleen maar een toename van het verzamlen van gegevens. Kijk maar eens naar 'gratis' programma's als kazaa, grokster enz enz. Allemaal vol spyware. Niet alleen je e-mail adres maar alle andere gegevens liggen op straat. En het erge is dat de meeste mensen niet eens weten wat ze mee installeren