Deel dit artikel
-

Internettak HMG mikt dit jaar op break-even

De Holland Media Groep ( HMG ) hoopt komend boekjaar break-even te draaien met haar internetprojecten. Ondanks een dalende omzet en -winst van het bedrijf, zullen de tientallen miljoenen aan investeringen in internetprojecten komend jaar de eerste opbrengsten moeten laten zien. Deze investeringen drukten, net als investeringen in RTL Z, het TV-merk Yorin, de jeugdprogrammering Yorkiddin' en de ontwikkeling van het productiebedrijf Holland Media House, op het resultaat. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het moederconcern RTL Group.

De omzet van HMG (RTL4, RTL5 en Yorin) daalde in 2001 tot 303 miljoen euro, bijna tien procent minder dan het jaar ervoor. De winst voor belasting, rente en afschrijvingen ging omlaag met 61 procent van 28 miljoen euro naar 11 miljoen euro.

De belangrijkste portal HMG en moederbedrijf RTL Group, Rtl.nl , draait een klein jaar na opening naar tevredenheid, laat HMG weten. "In drie jaar worden er enkele tientallen miljoenen geinvesteerd in onze internetactiviteiten", zegt woordvoerder Jacqueline Hekkers. "Inmiddels zijn we de bestbezochte omroepsite in Nederland." Volgens eigen opgave trekt de site nu zo'n miljoen pageviews per dag.

Internet-investeringen zitten ondermeer in de ontwikkeling van de techniek en de restyling van de verschillende sites. Bij de internettak RTL Imedia werken nu 35 man. De restyling van de sites van RTL4, RTL5, Yorin en YorinFM zijn net afgerond. Ze moeten nu beter aansluiten op de vormgeving van de televisiestations. Doel is om met de sites een nieuw advertentieplatform te vinden. HMG verloor in 2001 terrein op het gebied van reclamebestedingen. Dat marktaandeel daalde bijna drie procent.

Dick van der Graaf, CEO van HMG, toonde zich ondanks de lagere cijfers een tevreden man: "We zijn tevreden met de resultaten van de strategie van vorig jaar. De investeringen in de productportfolio van HMG enerzijds en de sterke kostenbeheersing anderzijds hebben geresulteerd in een positieve EBITDA, ondanks de negatieve ontwikkeling van de reclamemarkt in 2001."

Deel dit bericht

1 Reactie

Ken Verner

Op het gebied van specifieke thema's, zoals sport en financien, doet RTL momenteel goede zaken. Rtlz is wat mij betreft een begin in de goede richting. De koppeling met internet is alleen waardeloos op het moment. Als ze toch 'tientallen miljoenen' beschikbaar voor hun internet divisie, waarom nemen ze dan niet een succesvolle financiele portals zoals IEX of Eurobench over? Dan zijn ze gelijk nr. 1 op financieel gebied en kunnen ze de interactie koppelen aan hun goedlopende programma.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond