Efteling stoot Bol.com van troon in Instagram Top 100

Welke merken hebben dit tweede kwartaal een plekje weten te bemachtigen in de Nederlandse Instagram Top 100? Social media bureau Somention maakt de lijst van de 100 meest invloedrijke Nederlandse merken op Instagram bekend. Het onderzoek is gehouden onder Nederlandse merken of internationale merken met een Nederlands Instagram account. Het focust zich op de engagement rate* in combinatie met het aantal volgers.
Het Instagram account van de Efteling heeft het dit kwartaal ontzettend goed gedaan en heeft daarmee de koppositie bereikt. Het geheim van van social media specialist Vera Jasmijn van Goor? “Met ons Instagram account proberen we de Efteling-beleving zoveel mogelijk bij iedereen thuis te brengen. Dat doen we door veel gebruik te maken van user generated content, inspelen op actualiteiten, maar ook de reacties van webcare spelen hier een belangrijke rol in.”
Dat het amusement park inmiddels weer open is biedt natuurlijk voordelen voor het plaatsen van content en de betrokkenheid van de community. Maar ook in de periode dat de poort van de efteling gesloten was, zorgde de organisatie dat er altijd genoeg te beleven was op het social account. “Gelukkig is inspiratie nooit een probleem: een park vol sprookjes en verwondering inspireert altijd! We blijven binnen en buiten de Efteling altijd ontwikkelen, waardoor er altijd genoeg interessante nieuwswaardigheden zijn om te delen”, ligt Van Goor verder toe.
Nieuwkomers
De Efteling begaf zich al een tijdje in de top 3, maar verder in de top zijn een aantal nieuwkomers. Zo zijn NetflixNL en Hunkemöller deze editie flink wat plaatsen gestegen en behoren nu beiden in de top 10. TUI Nederland is in dit kwartaal maar liefst 32 plekken gestegen en is daarmee nieuw in de top 20. Somention sprak Christine van Hedel, Sr. Digital Marketeer Social Media bij TUI en vroeg haar of ze de afgelopen periode iets hebben aangepast in de social strategie waardoor ze zo zijn gestegen. Van Hedel vertelt: “We volgen nauwgezet de behoefte van onze volgers en merkten dat ze graag willen weten hoe reizen in deze tijden er uit ziet. Hoe is het op de vakantiebestemmingen en waar moeten ze rekening mee houden? We hebben zo veel mogelijk gedeeld over de situatie ter plaatse; eigen content van interne en externe influencers en van onze fans. Informatief inspireren noemen we dat, en dat wordt zeer op prijs gesteld door onze volgers.”
Dat TUI Nederland goed luistert naar hun community is te zien aan de dagelijkse organische groei. Hun tip aan andere merken om Instagram succesvol in te zetten voor je merk is dan ook: “Volg goed wat er leeft in jouw community. Wat houdt hen bezig en hoe kun je hierop inspelen? Houd wel altijd in gedachten dat de content die je plaatst niet alleen actualiteit en wensen van je fans dient, maar ook past bij jouw merk en je merkwaarden”, aldus Christine van Hedel van TUI.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.