DoubleClick doet mediaverkoop over aan AdLINK

Het Duitse bureau voor online advertising AdLINK neemt de Europese mediatak van DoubleClick over en wordt daarmee de grootste verkoper van online advertentieruimte in Europa. AdLINK betaalt 30,5 miljoen euro cash voor de media-afdeling van DoubleClick, dat op zijn beurt het recht krijgt om een aandeel in AdLINK te kopen.
DoubleClick was al langer van plan de verliesgevende media-afdeling te verkopen. In het derde kwartaal liep het aandeel van deze afdeling binnen de totale omzet van DoubleClick terug met 65 procent ten opzichte van vorig jaar, aldus de Wall Street Journal. Ceo Kevin Ryan van DoubleClick zegt tegenover de krant dat het bedrijf er alles aan doet om de Amerikaanse mediatak dit jaar winstgevend te krijgen.
Eerder stootten ook andere bureaus voor online advertising, waaronder het inmiddels overgenomen RealMedia, hun mediaverkoop af. Het doel is om zich meer te richten op de – winstgevender – technologie voor adserving, die onder licentie wordt aangeboden. DoubleClick is leverancier van het systeem Dart.
Het Duitse bureau voor online advertising AdLINK , dat ook een vestiging in Amsterdam heeft, wordt met <a href="
http://www.adlink.net/newspress/news_detail.php?news_id=94&sub_id_tmp=39″ target=”_blank” class=”news-text”>de overname de grootste verkoper in Europa van advertentieruimte op websites. Daarnaast hebben DoubleClick en AdLINK afgesproken dat ze hun klanten elkaars advertentieruimte gaan aanbieden, wat betekent dat klanten van AdLINK "een wereldwijd bereik" krijgen. Ook wordt er samengewerkt op het gebied van e-mailmarketing.
Het moederbedrijf van AdLINK, United Internet AG uit het Duitse Montabauer, betaalt 30,5 miljoen euro in contanten voor de media-afdeling van DoubleClick. DoubleClick krijgt het recht om tussen 15 januari en 31 maart volgend jaar 15 procent van de aandelen van AdLINK te kopen voor een bedrag van 35,5 miljoen euro. Doet DoubleClick dit, dan krijgt het vervolgens ook het recht om nog eens 21 procent van de aandelen AdLINK te kopen, zonder addtionele kosten.
Stéphane Cordier, nu vice president International Media, zal naar verwachting toetreden tot de raad van bestuur van AdLINK als chief operating officer. De raad bestaat verder uit de huidige ceo van AdLINK, Michael Kleindl, en de huidige chief financial officer, Erhard Seeger.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Floris Diemel
In eerste instantie was ik verbaasd, in tweede instantie vind ik het vervelend en in derde instantie vind ik het nog een slechte deal ook. Ik zal dat toelichten: Mijn eerste gedachte was: DoubleClick? De aller-allergrootste advertentie-boer van de wereld verkoopt haar europese tak? Jah, ze maken verlies, dat wisten we al langer, maar dat ligt aan een aantal dingen volgens mij (kom ik later op terug). Mijn tweede gedachte ging niet zozeer over de medewerkers van DoubleClick, maar wel over de websites waar doubleclick haar advertenties plaatste. Sites als TMFweb, Radio538, MTVeurope, IEX, Quote, DeBeurs, Disney en AltaVista in Nederland alleen al. Dat heeft nogal wat impact! Deze sites krijgen voor de derde keer in 6 maanden tijd te maken met een nieuw admangement systeem als ik het goed begrijp, wat ook al geen fijne ontwikkeling is. Verder had ik juist het idee dat de advertentiemarkt weer wat aan het aantrekken was, het vertrouwen keerde langzaam terug en bedrijven vertrouwden hierbij juist op de grotere partijen, zoals DoubleClick. (In Nederland zijn er niet echt grote partijen, WebAds, AdLink en DoubleClick scheelden qua pageviews niet eens zo gek veel van elkaar…) De bedrijven die nu juist weer wat aan het adverteren waren zullen nu ook wel twee keer nadenken of de partij bij wie ze de advertenties inkopen nog wel zal bestaan als de campagne haar einde nadert, niet echt een goede impuls als je het mij vraagt. Mijn derde gevoel was dat het niet eens een goede deal is, omdat het geen één op één ruil is. DoubleClick verkoopt haar Europese tak aan AdLink, krijgt hier 30,5M euro voor, klinkt aardig dat wel. Maar DoubleClick kan dan ergens in januari een stuk van AdLink kopen voor 35,5M euro, wat inhoudt dat de 5M euro meer moeten betalen om een stuk van AdLink in ruil te krijgen voor die Europese tak. Hiermee aangevend dat AdLink meer waard is en meer potentie zou hebben dan DoubleClick Europa. Het persbericht van DoubleClick zelf is overigens hier terug te {vinden; http://www.doubleclick.net/us/corporate/presskit/press-releases.asp?asp_object_1=&press%5Frelease%5Fid=2558 }. DoubleClick noemt het overigens zelf: "DoubleClick to Merge its European Media business with AdLink." Iets wat ik nog toe zou lichten is het volgende: DoubleClick heeft meerdere dochterondernemingen, waaronder een onderneming welke Dart verhuurt en verkoopt. DoubleClick moet zelf dit bedrijf betalen om advertenties te kunnen serveren, ik heb me laten vertellen dat dit rond de *0,80 is per 1000 views. Sites als Emerce zijn best goed gedekt met betaalde views, maar andere grote sites zijn vaak voor nog geen 30% gedekt, wat betekent dat de overige 70% niet betaald is, maar wel geld kost. Rekenvoorbeeldje: Een site met 10M views heeft dus 7M views ongedekt, deze views kosten DC echter wel *5600,- per maand. Die *5600,- moet je terugverdienen in de overige 30%, wat al op *1,87 per 1000 views neerkomt. Daarnaast is er nog de 'normale overhead' (rond de *3,50 neem ik even voor het gemak), wat er op neerkomt dat bij een 50%-50% verdeling DoubleClick al zo'n *10,75 per 1000 betaalde views moet verdienen om kosteloos te werken. Dit wordt in veel gevallen niet gehaald en heeft er nu dus ook voor gezorgd dat het over is, jammer, maar waar en eigenlijk ook wel logisch. (Viel het jullie al op hoeveel bedrijven DoublClick kocht voor de technologie in het afgelopen jaar? Sabela en andere partijen…) Overigens wens ik jullie veel sterkte bij de overstap naar AdLink, bij NetPlus ging het allemaal niet zo soepel naar ik begreep en dat wensen we niemand toe natuurlijk.
Steven Pieneman
In reactie op Floris. De sites die je noemt hoeven niet over te stappen op een ander admanagement-systeem. "In addition, AdLINK and DoubleClick have agreed to terms of a 10-year DART ad serving agreement, which commences at the close of the transaction."De sites behouden het Dart-systeem. Doubleclick heeft een 10-jarige deal gesloten met AdLINK, waardoor AdLINK met het Dart-systeem gaat werken. Over die 10 jaar heb ik zo mijn twijfels. Misschien is deze hele industrie dan al verdwenen door alle heisa rond cookies, lage opbrengsten etc.
ton hobbelen
Tja, dat begint al lekker die samenwerking! We hebben het toch over het vak communiceren? Van Arno Otten het ene bericht;Beste Ton. Ik wil je bij deze persoonlijk informeren dat DoubleClick vandaag bekendmaakt dat de Europese tak van de media-unit zal worden samengevoegd met AdLINK, het op een na grootste online ad-netwerk van Europa. Door dezecombinatie zullen we de onbetwiste leider vormen in de online media en -marketing industrie in Europa. Van Bas Seelen (Adlink); Beste Ton. Hierbij willen we u op de hoogte brengen van het feit dat AdLINK de Europese media sales activiteiten van DoubleClick overneemt.
Fred Brink
Humor Ton, dat is de reden achter de berichten die jij krijgt… wordt nog lachen wie uiteindelijk welke kroon gaat dragen bij het nieuwe Adlink? Nog meer humor, die jongens die er werken zullen het moeilijk krijgen.. alleen al de keuze opties DCLK houden (9,80) of inruilen voor Adlink (3,50) :>Serieus; ik hoop dat nu er slechts 1 bedrijf over blijft die meer een vuist kan maken richting de traditionele adverteerders en die grote budgetten meer richting online kunnen slepen.
Marko Dobroschelski
Het ene verliesgevende bedrijf neemt het andere verliesgevende bedrijf over. Is dit nu synergy in the new economy? Ik verwacht er niet veel van.
Rick
Wat je ook mag zeggen van deze overname door Adlink. Ze hebben er in ieder geval geen miljarden voor betaald. Nog geen 2 jaar geleden, dachten de heren van Doubleclick nog dat ze dat waard waren. Het lijkt me dat Pieneman niet een erg constructieve bijdrage levert aan de online advertising branche, als hij zich afvraagt of online advertising nog wel een toekomst heeft. Wellicht is het beter als hij dan zijn activiteiten staakt met Admanager.nl. Je moet toch op zijn minst geloven in de toekomst van een een branche, als je de pretentie hebt om een soort van onafhankelijk platform voor die branche te willen zijn.
Bas van de Haterd
Wat ik altijd zo grappig vind is dat ze zich nu gaan toeleggen op de winstgevendere technologie activiteiten. Maar als de exploitatie niet winstgevend kan… wie koopt dan de technologie? Op zich vind ik het een verassende deal. Zeker omdat het een deal in delen is. Alleen de Europses tak. Goed, dat betekend dus dat als je straks echt wereldwijd opererende bedrijven krijgt, je die niet echt goed kan bedienen. Ik heb met StockScore nog ooit via Doubleclick bij Nasdaq.com gestaan. Dat lijkt dus niet meer mogelijk. Ik denk dat het verschalend werkt voor beide partijn.