Ganz.nl introduceert ganzenbord als wervingsmiddel

"Een totaal nieuwe vorm van arbeidsmarktcommunicatie". Zo omschrijven wervingbureau Joblogics en mediabureau The Shop hun nieuwste manier om bedrijven en potentiële werknemers met elkaar in contact te brengen. Het idee is dat bedrijven die een bepaalde vacature hebben op het gebied van programmeren, een plekje reserveren op het online ganzenbordspel. De kern van de bedrijfspresentatie dient een relevant ICT-vraagstuk te zijn dat door mogelijke kandidaten opgelost dient te worden. Wie dat het beste doet is de meest geschikte kandidaat voor de specifieke functie, zo is de achterliggende redenering. Een deelnemer doet op deze manier automatisch ook mee aan de verkiezing van 'beste developer van Nederland 2001'.
Is het oplossen van een enkel vraagstuk voldoende om de beste kandidaat te selecteren? Directeur van Joblogics Harold Klaassen erkent dat het op zich niet voldoende is om de kwaliteit van een kandidaat te bepalen, maar "wie een vraagstuk goed oplost toont aan in ieder geval op technisch gebied de gewenste kwaliteiten te bezitten."
Naast commerciële bedrijven biedt het spel ook plek voor een aantal maatschappelijke organisaties. Niet om hen ook de mogelijkheid te geven personeel te vinden, maar om te "discussiëren over hun doelstellingen en activiteiten". Bovendien maakt de organisatie van Ganz.nl geld over naar deze goede doelen "op het moment dat het spel hun plaats passeert."
Waarom deze combinatie van personeelswerving en goede doelen? Klaaassen wijst erop dat in het echte ganzenbordspel bepaalde items zitten die constant terugkomen, zoals de gevangenis en de put. "Dergelijke items wilden we ook in het spel gebruiken, maar dan op een positieve manier, om zo een maatschappelijk nut te dienen." Maar is iemand die op zoek is naar werk of een bedrijf dat personeel zoekt op dat moment wel geïnteresseerd in goede doelen? Klaassen: "Het is voor ons geen kritiek onderdeel van het spel, maar uit de reacties merken we wel dat het op prijs wordt gesteld." Volgens Klaassen doen aan het spel niet alleen mensen mee die op zoek zijn naar een baan. Het testen van de eigen vaardigheden is volgens hem een populaire bezigheid in de technische ICT-sector, mede daarom krijgt ganz.nl volgens de directeur "veel" aanmeldingen. "Het spel an sich leeft enorm onder onze doelgroep."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond