Deel dit artikel
-

De gok van de Top

Online muziek is big business. Of althans: zou dat in de verre toekomst kunnen worden. Zoiets moet de Stichting Top 40 gedacht hebben toen het samenwerking zocht met provider Wanadoo voor een nieuwe muziekportal. Top 40-exponent Jody Bernal en top 40-bestuurder Erik de Zwart lanceerden de site.

"Als mensen ook maar even aan muziek denken, willen we dat ze hierheen komen." Marcus Muler, directeur van hitlijstorganisatie Mega Charts, zet hoog in als het gaat om de muziekportal van de Nederlandse Top 40. Op den duur moeten er muziek- en videodownloads op de site komen. Kortom, een heuse muziek-community. "Ja, er kan ook gechat worden en mensen kunnen er ringtones downloaden en SMSjes versturen."

Bas Veenemans van Wanadoo vult aan: "We willen inderdaad de grootste muziekportal van Nederland creëren. Dankzij het web zijn luisteraars ook niet meer afhankelijk van de uitzendingen op radio en tv." De eerste dagen haalde de site 6500 pageviews per dag, beweert Veenmans. "We verwachten nog een grote boost." Om die te bewerkstelligen hebben de partners 'wel wat' geld gereserveerd. "Nu loopt er al een campagne, en in de toekomst zullen we adverteren rond bijvoorbeeld chatsessies met celebrities." Wanadoo plakt ook haar e-commercepartners achter de site, zodat er ondermeer cd's besteld kunnen worden.

Blijft nog de vraag over of er voor de downloads betaald moet gaan worden. Muler: "Dat hangt een beetje af van de platenmaatschappijen. Tot nu toe is er nog niks verdiend met betaalde downloads, dus hoe dat afloopt weten we nog niet." Veenemans wil binnen de mazen van het net blijven. "Nu kun je alleen luisteren op de site, niet downloaden. Met downloads begeef je je nog op glad ijs."

www.wanadootop40.nl

Deel dit bericht

3 Reacties

J. Koemans

Leuk verhaal, maar het slaat echt nergens op. Wat is nu de toegevoegde waarde van de deze site? Als je er op komt, begint eerst alles heel irritant te downloaden en vervolgens zie je een top 40 frame en nog een aantal functionaliteiten erom heen. Dit kan op deze manier toch geen serieus musicportalworden, laat staan dat er een serieus businessplan onder zal hangen, maar ach misschien zijn die 6500 pageviews ook wel veelzeggend.

V.J.O. Bloemendaal

Ziet er leuk uit die site en ook leuk dat dhr. de Zwart zijn neefje van 12 een huispagina bij Wanadoo in elkaar heeft laten klussen. Dit is toch niet serieus bedoeld? Na 30 seconden weet je alles wat erop de site gebeurt. Ik zie geen radiostation, geen clips en zo verder. Waarom hebben ze de site van 538 niet als voorbeeld genomen? Lijkt me dat de heer de Zwart daar wel het een en ander van mag lenen.

Pepita

Veel bijzonders is het allemaal niet. Maar ik kan me herinneren dat ik vorig jaar een interim marketing opdracht deed en de sponsormogelijkheid van de Top 40 aangeboden kreeg. Dat sponsoren kost alleen zo enorm veel geld dat ik vermoed dat ze niet veel meer over hebben. En sponsoren is natuurlijk meer dan alleen ergens je naam op plakken. Maar misschien hebben ze bij Wanadoo gewoon een goede interim marketeer nodig die dat even op de rit zet:-)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond