Hot Orange zoekt versterking bij ‘strategische partners’

Online warenhuis Hot Orange hoopt dit kwartaal overeenkomsten met een paar strategische partners bekend te kunnen maken. Die moeten het bedrijf verder helpen op weg naar winstgevendheid. CEO Roel de Hoop zoekt versterking in deze hoek, aangezien venture capital-partijen volgens hem geen cent meer steken in b-to-c projecten. De winkel start ook een nieuwe actie: Win een vliegtuig.
Hot Orange zoekt, bij gebrek aan traditionele investeringspartijen, dus naar strategische partners. De Hoop: "We praten nu met partijen die ons toegang kunnen geven tot nieuwe klanten, en partijen die ervoor kunnen zorgen dat onze kosten omlaag en de marges omhoog gaan".
De Hoop noemt het voorbeeld van de fulfillment. Dat gebeurt nu gedeeltelijk intern, maar Hot Orange zou dat liever uitbesteden. "Als een dergelijke partner dan ook investeerder in het bedrijf is, dan levert dat een betere relatie op".
Met de aanstaande overeenkomst(en) is Hot Oranger er echter nog niet; aan het eind van het jaar zal de winkel alsnog geld nodig hebben om winstgevendheid te bereiken. Volgens De Hoop kan dat voldaan worden door een bank, een nieuwe strategische partner of wellicht een venture capitalist.
Gsiteren lanceerde de winkel een nieuwe viral marketing-actie. Internetters kunnen een vliegtuig voor een weekend winnen. Door ook vrienden in te schakelen wordt de kans op winst verhoogd. Voor deze actie werkt de winkel samen met ATP, Ilse, Metro en Sky Radio.
De actie is uiteraard opgezet om nieuwe klanten te winnen, maar ook om "de internetdrempel te verlagen". Met de wedstrijd moeten weer nieuwe groepen naar het web getrokken worden. Maar de deelnemers kunnen wel rekenen op reclame-mail? De Hoop: "Dat zal op beperkte schaal gebeuren. Maar de betrokken bedrijven hebben allemaal een goede naam op te houden, dus dat zal meevallen. Exposure is het belangrijkst."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Mike
Is dit ook het begin van het einde?
Jan Maarten Kops
Is "de Hoop" misschien een bijnaam? De pretenties van deze ondernemer lijken van alle objectiviteit vervreemd. HOT-ORANGE en veel andere blaaskakende bedrijven hebben buiten een mager businessplan vooral grootheidswaanzin en de geschiedenis leert ons dat TE grootse plannen ergens schuin onder Brussel terecht komen. ABBA heeft eens een leuk liedje over dat plaatsje geschreven.
Marel
Hot Orange is in ieder geval creatief bezig om het hoofd boven water te houden. Als VC's geen cent meer spenderen aan B2C, dan betekent dat ook dat Gorilla Park zijn handen van Hot Orange heeft afgetrokken (zorgelijk!). Bancaire financiering zal niet eenvoudig zijn zonder zekerheden, anders dan een beetje voorraad. De cruciale vraag is of alle marketing inspanning een kritische massa gegenereerd heeft (of gaat genereren), die in ieder geval substantieel meer dan 100 pakketjes per dag (assumptie nu?!) aan bestellingen gaat opleveren. En of dat gaat lukken hangt af van de acceptatie van consumenten om op internet te bestellen. Mijns inziens speelt daarbij de problematiek van thuisbezorging, betalen en retourneren van produkten een belangrijke rol. De e-tailer zal zich op dat gebied moeten onderscheiden en dan komt het uiteindelijk neer op service en gemak…
Teun van Essem
Als de echte risico kapitaal verstrekkers niet meer willen, waarom zou een strategische partner wel willen ? Lijkt me eerder dat dit bedacht is door de PR afdeling van Gorilla Park. Tenslotte is dat de partij met de meeste belang bij het voortbestaan van hun belangrijkste investment. Stel je voor dat Jerome "alleen een lul wil winst maken" aan zijn investeerders bekend moet maken dat ze de hele poet erdoorheen geblazen hebben ! Dan kan hij London en Munchen wel sluiten en de rest ook vergeten. Jammer voor Roel dat GP niet zaligmakend blijkt te zijn. Ik ben alleen benieuwd wie de strategische partner wordt ? Hema ? Vendex ? AH ?
Magik Nuoo Keven
Wat word ik toch niet goed van al die betweters, die nu dan weer Hot Orange een trap na geven. Zou het niet eens verkwikkend zijn als er eens iemand opstond en zei " zo'n gaaf concept als HOT ORANGE mag niet kapot gaan omdat de gemiddelde VC-er aan kluitjesvoetbal doet". Dat B to C concepten uit de gratie zijn heeft alleen maar te maken met de incompetentie van de gemiddelde VC-er en de typische negatievelingen die samenscholen op sites waar je gratis kunt reageren en lekker kunt schoppen tegen goede initiatieven, waarschijnlijk omdat ze jaloers zijn dat het hun eigen concept niet is. Wordt wakker Nederland!!! Internet groeit weliswaar niet zoals de VC's hadden verwacht (dat was met name gebaseerd op hun eigen winstdoelstellingen) maar groeit wel!!!. Hot Orange wens ik een lange adem toe en hoop dat ze de juiste partners kunnen vinden. In mijn ogen een strategie die getuigt van ondernemerschap.
Olivier
De actie loopt wel als een trein, ben al door drie mensen benaderd of ik via hunwil inschrijven. Maar dat neigt toch naar Spam? Ik krijg ongevraagd mailtjes, wellicht niet rechtstreeks van de bedrijven maar indirect en ik wil dat niet! Ik heb wel andere dingen te doen, zoals de hele dag over de Emerce heen surfen.
JijMagOOKEVENhoor
Van natrappen is geen sprake hoor ! En ik neem Roel niets kwalijk; tenslotte heefthij zich laten opnaaien door z'n close vriendje Jerome. Ik roep al sinds HO begonnen is dat ze er niet van moeten uitgaan dat hun winkeltje op zelfstandige basis winstgevend wordt. Dat was toen niet belangrijk omdat "Jerome vindt dat alleen een lul winst wil maken" (aldus Roel de Hoop). Nou, daar plukt hij dan nu de vruchten van. HO is de schepping van een VC die een keer in z'n leven iets verkocht heeft (Prolin) en z'n maatje Roel (die ook bij Prolin werkte geloof ik); opgericht in de tijd dat funding een eeuwigdurende vanzelfsprekendheid leek en mensen bovendien dachten dat een IPO na 12 maanden best kon. Nu dat niet meer haalbaar blijkt, ben ik benieuwd hoe deze ondernemers erin slagen het concept en de bijbehorende banen te redden. En, aangezien HO de flagship investment is van GP, en Nesbic er ook nog in zit, lijkt een decomfiture van HO me voor geen van de partijen een leuk vooruitzicht. Dus, wat genuanceerd, wellicht; natrappen is hier niet aan de orde, iets leren van andermans fouten wel. MVGTeun