Op Bijzonder Plekjevrij bepaalt de consument het aanbod

Bijzonder Plekjevrij is een community-based boekingssite voor bijzondere dagjes uit en weekendjes weg waar de consument het aanbod bepaalt. Spotters brengen op de site verslag uit van een bijzondere gelegenheid die zij hebben bezocht. De bezoeker kan vervolgens zijn stem uitbrengen op zowel de spotter als de gespotte plek. Samen zorgt deze online-community van consumenten ervoor dat op Bijzonder Plekjevrij uitsluitend de bijzonderste plekjes in Nederland worden aangeboden.
Spotters en bezoekers
Bijzonder Plekjevrij maakt gebruik van spotters die door het hele land op zoek gaan naar bijzondere bedrijven. Heeft een spotter een bedrijf gevonden waarvan hij onder de indruk is, dan doet hij bij Bijzonder Plekjevrij verslag van zijn ervaringen. Alleen verhalen die getuigen van oprecht enthousiasme en authenticiteit worden op de site geplaatst. Bezoekers van Bijzonder Plekjevrij kunnen hun stem uitbrengen op zowel de spotters als de door hen gespotte bedrijven. Met de boekingen op een door hem aanbevolen bedrijf verdient een spotter bovendien punten. Hoe populairder het bedrijf, des te meer punten een spotter verzamelt. Met die punten kan een spotter boeken bij de bedrijven die tot het aanbod van Bijzonder Plekjevrij behoren.
100 stemmengrens
Een bedrijf wordt pas bij 100 stemmen of meer in het vaste aanbod van Bijzonder Plekjevrij opgenomen en door de accountmanager benaderd met een voorstel om zijn populariteit op de site te converteren naar boekingen. Bijzonder Plekjevrij benadert een bedrijf pas als de consument daar in zekere zin groen licht voor heeft gegeven. Dus hoe graag een bedrijf ook boekingen via Bijzonder Plekjevrij binnen zou willen krijgen, dat is pas mogelijk als zij de 100 stemmen hebben gehaald. “Als de mensen op onze salesafdeling van een spotter horen hoe enthousiast de bedrijven zijn, moeten we ze soms de handen op de rug binden” vertelt oprichter Jörgen Kromhout. Toch houdt hij vast aan de 100-stemmengrens. “Het lijkt de omgekeerde wereld, maar ik geloof erin dat als we de consument laten meebeslissen en echt alleen voor de kwaliteitsbedrijven gaan, we meer toegevoegde waarde bieden aan onze bezoekers en uiteindelijk ook meer boekingen zullen realiseren.”
Toekomst
Bijzonder Plekjevrij wordt nu gerund door 10 medewerkers en streeft ernaar om in 2014 twee miljoen consumenten te bereiken. Een business angel zorgt voor de funding, voor een groeiversnelling wordt ondertussen ook gepraat met andere geïnteresseerde partijen. Deze week start de online campagne waarin de consument wordt uitgenodigd om Bijzonder Plekjevrij te bezoeken, op bedrijven te stemmen en online te boeken. Bezoekers kunnen zich ook aansluiten bij de snel groeiende spotters-community. “Wij verwachten dat deze interactie met de consument resulteert in loyaliteit en merkbetrokkenheid.” aldus Jörgen Kromhout.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.