Industry Wire

Geplaatst door Vodafone

Gamers Milan Knol en Puxque nemen het tegen elkaar op in virtual reality 5GameClash van Vodafone

Gamers Milan Knol en Puxque nemen het tegen elkaar op in virtual reality 5GameClash van Vodafone
De 5G Hub, 5Groningen en The Park Playground laten zien hoe 5G en Virtual Reality werelden verbinden

In een nieuwe campagne toont Vodafone hoe 5G nieuwe manieren van interactief entertainment mogelijk maakt. Virtual Reality (VR) staat centraal. Twee teams van vijf spelers, geleid door internetfenomenen Milan Knol en Puxque, nemen het vanuit Eindhoven en Groningen tegen elkaar op in de virtual reality-game Nanoclash. Een schietspel waarbij de reactietijd en interactie met het team en de tegenstander cruciaal zijn. Een fractie van een seconde maakt het verschil tussen winnen en verliezen. Om dat mogelijk te maken is het 5G-netwerk van Vodafone onmisbaar. De campagne is vanaf vandaag te zien op social media.

Technici over de hele wereld werken aan oplossingen om de echte en virtuele werelden te versmelten en te zorgen voor verbinding. Hierbij gaat het om grenzeloze interactie tussen de gebruiker en de digitale wereld. Om dit mogelijk te maken zijn er uitdagingen. Denk daarbij aan computers die nodig zijn voor berekeningen en de snelheid en stabiliteit van het netwerk. Een samenwerking tussen onder meer de 5G Hub en TNO, creëerde op basis van bestaande en nieuwe technologieën een oplossing voor deze uitdagingen. Zo kunnen de beide teams op grote afstand en met ultieme bewegingsvrijheid de strijd met elkaar aangaan in een speciaal hiervoor ontwikkelde versie van de VR-game Nanoclash van The Park Playground.

“Vodafone omarmt de toekomst en gelooft dat we met connectiviteit kunnen zorgen voor een mooiere wereld, ook voor gamers. Onze missie is om consumenten en zakelijke klanten hier net zo enthousiast over te maken. Als voorloper in onze sector onderzoeken we graag nieuwe technologieën en toepassingen en de rol van ons netwerk in deze ontwikkelingen”, aldus Laura van Gestel, Director Brand Communication, Media & CSR bij VodafoneZiggo.

Maatschappelijke relevantie
Dit soort toepassingen zijn niet alleen relevant voor gamers. Een virtuele beleving zoals te zien in deze nieuwe campagne is bij uitstek interessant voor sport en entertainment, maar ook relevant voor het hybride werken waarbij mensen meer thuiswerken en middels VR toch in verbinding kunnen staan met hun collega’s. Dankzij dit soort innovaties worden de technieken zoals nu getoond in de toekomst kostenefficiënter en daarmee breder beschikbaar voor zowel consumenten als bedrijven.

“We leven in een veranderende wereld. Denk aan het nieuwe werken met termen als scherm-vermoeidheid, reisrestricties en een verlangen naar nieuwe ervaringen. We zijn toe aan verbinding,” aldus Bram Tijdhof, Director Regulatory, Policy and Public Affairs bij VodafoneZiggo en betrokken bij de 5G Hub. “Niet iedereen kan altijd mee in de maatschappij met deze veranderingen, denk bijvoorbeeld aan ouderen en mindervaliden. Nieuwe technologieën en innovatieve toepassingen brengen mensen samen en daarmee creëer je waardevolle momenten, zo maken we de wereld een stukje beter. Dat vinden we enorm belangrijk.”

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de 5G Hub (een collectief van VodafoneZiggo, Ericsson, High Tech Campus Eindhoven en Brainport Development), Economic Board Groningen, TNO, Dell Technologies, VMware, The Park Playground en VodafoneZiggo.

Hoe het werkt
Aan de basis van dit experiment lag de Vodafone 5G-technologie in de 5G Hub in Eindhoven en 5Groningen. Op beide locaties zijn vijf VR-brillen van The Park Playground gekoppeld aan 5G-modems, welke via de 3,5GHz-frequentie waren verbonden met 5G-antennes van het netwerk. Die antennes stuurden de signalen door naar de lokale edge clouds. Hier draaide het spel Nanoclash van The Park Playground, dat voor elke deelnemer realtime het juiste beeld uitrekende en dit via dezelfde route terugstuurde naar de speler. De centrale game controller in de cloud zorgde ervoor dat de informatie over de tussenstand en over de exacte locatie van de verschillende deelnemers. Hierdoor konden de spelers elkaars avatar zien in de virtuele wereld en gelijktijdig in de fysieke ruimte veilig om elkaar heen bewegen.

Over Vodafone
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft ruim 5 miljoen klanten per 31 december 2020. De kantoren zijn onder andere gevestigd in Utrecht, Eindhoven en Maastricht. Vodafone Nederland maakt deel uit van VodafoneZiggo, een 50/50 joint venture van Vodafone Group en Liberty Global. Vodafone Group is in omzet een van ’s werelds grootste mobiele telecommunicatiebedrijven, met meer dan 300 miljoen mobiele klanten, 27 miljoen vaste-breedbandklanten, meer dan 22 miljoen tv-klanten en verbond meer dan 108 miljoen IoT apparaten, sinds 31 december 2020. Vodafone heeft mobiele netwerken in 22 landen en werkt wereldwijd samen met 48 mobiele netwerken. Voor meer informatie, ga naar www.vodafoneziggo.nl.

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht