Deel dit artikel
-

Nieuwekansen bij beursgang Newconomy?

Woensdag start de inschrijving voor de aandelen van Newconomy , dat op 12 april een notering aan de Euro.NM beurs krijgt. Analist Bert Siebrand van SNS Securities ziet wel kanshebbers in het Newconomy-netwerk, maar vindt dit ook een 'ongelukkig moment' voor een IPO. Op online beleggersfora lopen de meningen over de emissie uiteen.

Het investeringsbedrijf van Maurice de Hond hoopt met de beursgang 75 tot 100 miljoen euro op te halen. De inschrijving wordt begeleid door ABN AMRO Rothschild, dat ook internetaanbieder World Online (WOL) bijstond bij zijn rampzalige beursgang twee weken geleden. Werknemers van Newconomy krijgen voorrang bij de toewijzing van aandelen en de beursintroductie is begeleid met een intensieve marketingcampagne, wat alweer doet denken aan het bedrijf van Nina Brink.

De vergelijking tussen WOL en Newconomy duikt ook op in de beleggersforums op enkele financiële websites. Auteur Romax vraagt zich in het IEX-forum af of 'na de enorme flop van WOL en de duidelijke teruggang in de TECH-sector Newconomy de volgende flop-emissie wordt'. In het online forum van Emissies.com wordt ook de marketingcampagne vergeleken met die van World Online. 'Veel hype weinig inhoud. Nieuwetijdennieuwekansen. Het lijkt wel een roulettetafel!' schreeuwt een deelnemer. Een ander meent echter: 'Newconomy is niet te vergelijken met WOL, de prospectus en de IPO prijs zal voor enige verheldering zorgen. Onder de paraplu van Newconomy zullen winnaars maar ook verliezers zitten. De algemene voorspellingen zijn dat 90% van de pure internetbedrijfjes van nu er over drie jaar niet meer zijn.'

Beursanalisten denken genuanceerd over Newconomy. Bert Siebrand van SNS Securities ziet in het netwerk van Newconomy een aantal bedrijven met goede posities. "Bedrijven als Ilse en Tie hebben potentieel en er zitten first movers tussen. Het is echter onmogelijk om een waarde van Newconomy te bepalen, waardoor er grote koersschommelingen kunnen komen. Het is natuurlijk ook een ongelukkig moment met het WOL-debacle en de situatie in de VS, waar de waardering van ICT-fondsen in twijfel is. Er zit toch een boel lucht in en de waarde is gebaseerd op de hoop dat die bedrijven ooit zelf naar de beurs gaan."

Arjen Jongema van Robeco vindt een vergelijking met WOL overdreven. "Bij WOL was de waardering bij de IPO wat hoog ingezet, maar een succesvolle beursgang moet mogelijk zijn bij een normale waardering." De algemene neergang in de handel in Internetaandelen hoeft volgens Jongema geen belemmering te zijn voor de beursgang van Newconomy. "Beleggers zijn voorzichtiger geworden met technologiefondsen. De Bloomberg European Internet Index is deze week met zo'n 30% gedaald, maar dat herstelt weer wat."

Als sterke punten van Newconomy noemt Arjen Jongema de investeringen in jonge ondernemingen in een vroeg stadium. "Als belegger in een fonds doe je dat niet, vanwege het te hoge risico, maar een venture capitalist als Newconomy spreidt dat risico." Een nadeel is volgens Jongema dat er weinig bekend is over de ondernemingen waarin Newconomy heeft geïnvesteerd. "In advertenties leggen ze wel uit wat voor bedrijven het zijn, maar je krijgt geen winst of verlies te zien van de deelnemende partijen."

Meer informatie over de beursintroductie van Newconomy is te vinden bij Belegger.nl en de site van Newconomy zelf.

Het prospectus is te downloaden bij Emissies.com .

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul van Keep

Wordt het niet ook in Nederland tijd om net als in de VS een verplichte radiostilte voor bedrijven rond een IPO te hebben. De SEC regels (die veel vaker met dit bijltje gehakt heeft) bepalen dat beursgangers tot 60 dagen voor de IPO datum geen informatie aan het publiek mogen geven.Dit in schril contrast tot Nederland waar bedrijven die naar de beurs gaan met zoveel mogelijk marketing geweld de aandelen aanprijzen aan het publiek (die vervolgens de rekening betaalt voor de campagne). KPN is bij de eerste tranche met dit circus begonnen en het lijkt erop alsof geen beursgang meer zonder kan. Verder wens ik Maurice c.s. succes met hun beursgang, de Nasdaq en Internet Index hebben ze helaas niet mee.

Fred Akkerma

Wordt Maurice de Hond slachtoffer van zijn eigen boodschap? De blijde boodschap verkondigt hij al jaren. Als een roepende in de woestijn moet hij zich hebben gevoeld toen hij al in een vroeg stadium het Nederlandse bedrijfsleven opriep het internet op te gaan. Het gaat snel en Nederland mag de boot niet missen, was in een notendop de boodschap van Maurice de Hond. Maar zijn profetieen vonden weinig gehoor. Dan moet ik het zelf maar, dacht De Hond toen en werd directielid van Wegener Arcade om zich op IT en Internet te storten. Maar zelfs bij de uitgeefreus vond De Hond niet het begrip dat hij had verwacht. En dus startte de voormalige opiniepeiler zijn eigen investeringsmaatschappij dat onlangs Newconomy werd gedoopt en binnenkort een beursnotering krijgt. Het bedrijf investeert in Nederlandse internetbedrijven en levert daar ook het management voor. Gezien de ontwikkeling op de beurs in Amsterdam na de tragische introductie van World Online en de afnemende waardering van Internetfondsen in de hele wereld, lijkt De Hond een beroerd moment te hebben gekozen voor de beursintroductie. Maar De Hond is een vechter, die hoge pieken en diepe dalen heeft gekend. Zijn eerste bedrijf InterView ging roemloos ten onder op de beurs. Newconoy beschikt echter over alle eigenschappen die van een modern internetbedrijf verwacht mogen worden: het richt zich op leidende bedrijven, die content bieden of handel op internet bedrijven. Bedrijven dus, waar alle internetgoeroes hoge verwachtingen van hebben. Er is echter een valkuil. Een valkuil waar uitgerekend De Hond zelf zo vaak voor gewaarschuwd heeft: dat het al te laat is. 

rene strand

Ik geloof wel in het concept van Newconomy. De vraag is of Maurice de Hond de goede 'kartrekker' is. Zijn trackrecord als manager / ondernemer is waarschijnlijk niet zo stevig. Wie weet wat meer over zijn rol bij First Electronic Publishing?Een bedrijf wat midden '90 het licht uit moest blazen en wat was zijn rol bij Wegener betreft de Internet Stad activiteiten? Als visionair heb ik hem bovendien nog niet op al te originele zaken kunnen betrappen. Hij is er wel altijd op tijd bij en zijn (geleende?) ideeen zijn meestal goed. Verder is Maurice geen geldwolf a la brink. Voordeel van de twijfel dus voor Newconomy. Laten ze wel een paar toppers aantrekken om de tent aan te sturen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond