Vijf nieuwe participaties Newconomy

Op de presentatie van het jaarverslag van Newconomy vanmorgen werden impliciet vijf nieuwe participaties bekend gemaakt: Virtual Industries , IPOtentials , PuntEDU , Eventures/Sapenda en OOiP . Ook blijkt Newconomy achter de reclamecampagne nieuwetijdennieuwekansen te zitten.
Chief Commercial Officer Ruud Smeets wilde nog geen nadere details over de nieuwe participaties en de campagne geven.
Newconomy boekte in 1999 een operationeel verlies van 0,8 miljoen euro. Daarnaast was er een ongerealiseerde herwaardering van belangen in Internetbedrijven van 2,1 miljoen euro positief. Het nettoresultaat kwam daardoor uit op 1,4 miljoen euro.
In 1999 is 6,7 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe participaties. In 2000 is tot nu toe 42 miljoen euro geïnvesteerd, waaronder in Wish (22,7 miljoen euro) Emailco en Netlinq. In de rest van dit jaar wordt er nog voor minstens 50 miljoen euro geïnvesteerd.
De strategie van Newconomy is om een netwerk van bedrijven te creëeren, zoals CMGI dat in de VS heeft gedaan. Newconomy concentreert zich op drie hoofdgebieden: acces/content, b-to-b dienstverleners en e-commerce. Daarnaast zoekt men deelnemingen in bedrijven op het gebied van technologie en human capital, zeg maar de "enablers". Doel is om in de drie hoofdsectoren de 'powerhouses' oftewel de marktleiders te identificeren en daarin dieper te investeren en de rest tijdig af te stoten.
Het sleutelwoord is 'synergie' die moet optreden tussen de bedrijven in het economisch netwerk (econet) dat Newconomy wil creeëren, om sneller kennis, kapitaal en contacten te genereren. Hoopvol werd in dit verband gesproken over de volgende initiatieven: BuyOnline levert hard- en software voor alle Newconomy-deelnemingen, AdValue en ProActive werken samen in onderzoek naar effecten van webvertising, SmartHaven en Macropolis ontwikkelen samen shopping agents, Bitmagic onderhandelt met Wish over een 'branded' Bitmagic player.
De echte winstmakers zullen voorlopig alleen in de sector 'b-to-b dienstverlening' te vinden zijn. Dat zijn: Neteffect (waarin Newconomy volgens het jaarverslag in 1999 een belang van 51% had) Netlinq, Emailco, Pro Active (25%), ALS (30,1%), AdValue (23%), Infoagent (40,0%), Yooz.com (de nieuwe naam van webexplainer) en TIE (10,0%). Volgens CEO Maurice de Hond is het belang van Newconomy in TIE tegen de huidige koers zo'n 65 miljoen gulden waard.
Aandeelhouders met een belang van meer dan 5% in Newconomy zijn op dit moment: Nesbic (16,8%), Maurice de Hond (16,5%), PSI (8,7%), Oscar Appeldoorn (8,4%), Ruud Smeets (7,6%), CSD Investments (6,3%), Wegener (6,0%), Sonera (5,8%).
Na de zwaar tegenvallende introductie van Lycos vanmorgen op de Neuer Markt en de duikvlucht van World Online lijkt het beursklimaat ongunstig voor Internetbedrijven. Volgens Maurice de Hond heeft de publiciteit zeker invloed, maar moet uit de pre-marketing blijken hoe de belangstelling voor Newconomy is, en zijn beleggers goed in staat te beoordelen dat Newconomy een type bedrijf is dat in meerder segmenten opereert. Chief Operating Officer Oscar Appeldoorn voegde daaraan toe dat het gaat om een emissie van nieuwe aandelen en geen herplaatsing van bestaande stukken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond