KLM: verandering van binnenuit met design thinking

Gasten: Arnoud Bladergroen Host: Arnoud Bladergroen

Het optimaliseren van de interne organisatie is een cruciaal en vaak onderschat onderdeel in business transformatie.

‘Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes’, zei Carl Jung ooit. In deze video vertelt Arnoud Bladergroen (Chief Design Thinking bij KLM Royal Dutch Airlines) waarom het zo belangrijk is om veranderingen van binnenuit te organiseren. Managers van grotere organisaties hebben – hoewel verschillend in context- dezelfde terugkerende interne uitdagingen. Hoe creëer ik buy-in? Hoe zorg ik voor een gedragen visie? Hoe zet ik een helder beslisproces neer? Hoe hou ik voeling met medewerkers en klanten?

Design thinking kan helpen bij het ontwarren en herontwerpen van processen, het creëren van gedeelde uitgangspunten, het nemen van onderbouwde en gedragen beslissingen en het geven van richting aan teams en organisatie. Arnoud gaat in op ‘pragmatisch design thinking’, zijn visie op en ervaring met het begeleiden van groepen mensen in complexe situaties, het omgaan met onzekerheid en het belang van heldere en expliciete communicatie om uiteindelijk de juiste transformatie in gang te zetten en te ontwikkelen.

11,8K


Gast
Arnoud Bladergroen
Chief Design Thinking, KLM Royal Dutch Airlines

Arnoud Bladergroen werkte de afgelopen 25 jaar als designer en design consultant in het bedrijfsleven, overheid en non profit organisaties, waarvan de laatste 5 jaar binnen de digitale organisatie van Air France KLM. In de loop van zijn carrière begon hij geleidelijk aan principes uit het design vak toe te passen op uitdagingen in business en organisatie context en hielp zo mee met het definiëren van het gedachtengoed dat tegenwoordig ‘design thinking’ wordt genoemd. Met zijn unieke pragmatische aanpak implementeert hij design thinking op een nuchtere, begrijpelijke en effectieve manier.


Host
Krijn Schuurman
Host, Emerce

Krijn Schuurman is een scherpe en gevatte allround dagvoorzitter die het beste bij sprekers naar boven haalt. Kritisch waar het moet, met humor waar het kan. Naast zijn werk als dagvoorzitter en gespreksleider heeft hij de afgelopen 15 jaar opdrachten gedaan voor uiteenlopende organisaties in verschillende sectoren. De klant helpen bij het benutten van kansen die de online wereld biedt, is daarin de rode draad.
Hij wordt regelmatig gevraagd duiding te geven aan de trends op het gebied van internet en ICT, op Radio1 en BNR Nieuwsradio en zo nu en dan in programma’s zoals NOS Journaal, EenVandaag, Nieuwsuur en RTL Late Night.

Krijn heeft een jarenlange ervaring als gespreksleider bij evenementen, webinars, podcasts en talkshows. Hij heeft een voorliefde voor innovatie en alles wat met de digitalisering van onze samenleving te maken heeft, maar is breed inzetbaar; de afgelopen jaren werkte hij mee aan programma’s over onder meer de zorg, het onderwijs, de financiële sector, duurzaamheid en goede doelen.



Gerelateerde artikelen