Braingineers introduceert A.I. Tool voor het analyseren van kijkgedrag

Op 14 februari 2022 lanceert Braingineers een nieuwe tool voor de design- en (digital) marketing industrie. Met de tool, Brainsight, is het mogelijk om beeldmateriaal met artificiële intelligentie te voorspellen en te analyseren: wat valt kijkers direct op (en wat niet) wanneer zij een design of advertentie zien?
“Door de laatste A.I. modellen te combineren met de data van duizenden eyetracking onderzoeken van Braingineers waren we in staat een tool te bouwen waarmee marketers en designers zelf snel en goedkoop hun creaties kunnen testen,” licht Max van Kaathoven, founder en CTO van Braingineers, toe. “Als je vooraf en instant kan analyseren of een brand logo of ‘call-to-action’ button voldoende opvalt, dan is dat waardevolle input voor optimalisatie.”
Om kijkgedrag te meten, voor bijvoorbeeld websites, video content of advertenties, wordt regelmatig eyetracking onderzoek ingezet met tientallen respondenten. Het levert interessante inzichten op (zoals heatmaps) waarin te zien is wat de aandacht trekt van de kijker en of belangrijke onderdelen in de boodschap worden gezien. Met de laatste ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie is het nu mogelijk om visuele aandacht te meten zónder uitgebreid onderzoek. Het blijkt dat A.I. uitstekend kan voorspellen waar mensen kijken op basis van kleur, vorm, locatie, contrast, enzovoorts. Zo goed zelfs, dat de laatste modellen een betrouwbaarheidsscore halen van 94% ten opzichte van live onderzoek.
Volgens Roger van der Spek, Managing Director van Braingineers, biedt dat nieuwe mogelijkheden: “Als de performance van ads wordt gemeten is dat vooral achteraf, onder andere met A/B testing. Wanneer attentiewaarde en duidelijkheid van beeldmateriaal goed te voorspellen is met A.I., dan kan je dat beeldmateriaal vooraf testen en analyseren; de eerste optimalisatieslagen maak je al voordat die creatie of advertentie live gaat.”
Op 14 februari is de officiële release. Vanaf dat moment is de tool beschikbaar op licentie-basis. Door deze productinnovatie is Braingineers vanaf dit jaar ook internationaal actief.
Over Braingineers
Braingineers is een neuromarketing agency uit Amsterdam en introduceerde in Nederland als eerste de neuro-usability methode voor user testing van websites en apps. Door (UX) research, psychologie en technologie te combineren meet Braingineers emotionele impact en impliciet gedrag van digitale customer journeys. Deze aanpak leverde de hoogste notering op in 2020 en 2021 in de Emerce100 in de categorie Optimalisatie en Analytics Bureaus.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.