Advertising Intelligence Index van Turn geeft marketeers voorsprong in global programmatic race

Online advertentiemarkten hebben de economische crisis achter zich gelaten. Uit de wereldwijde Advertising Intelligence Index van Turn (te downloaden via http://turn.li/2014febInsights) blijkt sectoren als entertainment, kunst, reizen, electronics, financiële dienstverlening en telecom tussen de 50 en 60 procent meer competitief zijn geworden tussen januari 2013 en januari 2014.
Omdat de prijs van online advertenties tot stand komt op een veiling – middels een geautomatiseerd veilingsysteem – betekent meer concurrentie vaak dat adverteerders in concurrerende categorieën een hogere prijs betalen voor online advertenties. De prijzen voor adverteren op social media zijn wereldwijd gemiddeld met 24% gestegen, voor display advertenties met 19% en voor video met 4%.
De enige categorie die wereldwijd te maken had met een prijsdaling was mobiel. Adverteerders betalen in januari 2014 gemiddeld maar liefst 40% minder voor 1000 impressies (eCPM) dan in januari 2013. De aanleiding is dat er steeds meer apps en mobiele websites zijn die advertentieruimte bieden. Door die grotere mogelijkheden heeft de sterke concurrentie daarom niet geleid tot een prijsverhoging.
Europa wijkt enigszins af van andere continenten doordat de mobiele markt meer concurrerend is dan de videomarkt. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door tablets. In Europa zien mensen meer advertenties op tablets dan in andere continenten. Ondanks het feit dat de mobiele markt sterker concurrerend was, zijn de prijsstijgingen voor videoadvertenties in Europa het hoogst, net als overigens de stijging in volume.
‘Wereldwijde adverteerders zijn altijd op zoek naar een methode om te bepalen welk kanaal, middel en tijdstip het meest effectief is om hun gewenste doelgroep te bereiken’, zegt Pierre Naggar, Managing Director EU, Turn. ‘Door de toepassing van economische modellen op real-time marktplaatsen, biedt Turn marketeers belangrijke inzichten over hoe ze het best kunnen concurreren om de aandacht van de consument en hoe zij hun advertising ROI kunnen maximaliseren.’
Het volledige rapport (beschikbaar op http://turn.li/2014febInsights) geeft waardevolle inzichten voor concurrerende marketeers voor het benaderen van hun doelgroep(en) met kosteneffectieve digital advertising strategieën.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.