Deel dit artikel
-

Uber duikt in Amsterdam onder ritprijs taxi’s

Vanaf vandaag is een rit met Uber in Amsterdam tien procent goedkoper dan met een gewone taxi. Het basistarief van Uber is weliswaar iets hoger dan dat van bijvoorbeeld TCA, maar de kilometerprijs is lager.

‘Ik voorzie dat wij uiteindelijk kunnen gaan concurreren met het openbaar vervoer’, provoceert manager Niek van Leeuwen van Uber in Het Parool. Van Leeuwen denkt dat de rek er nog niet uit is wat de prijzen van taxivervoer betreft. ‘Amsterdam is één van de duurste steden ter wereld voor een ritje met een taxi en de kwaliteit van de chauffeurs staat internationaal laag aangeschreven. Er valt dus nog meer te verbeteren.’

Tot nu toe werd Uber meer gezien als luxe privévervoer, maar met de prijsverlaging wordt pas echt de concurrentie met regulier taxivervoer ingezet, net als in Frankrijk, waar taxi- en Uber-chauffeurs al eens met elkaar in de clinch lagen.

Uber is inmiddels ook in Rotterdam gestart en breidt daarna uit naar andere steden.

Deel dit bericht

8 Reacties

Stijn

Werkt top! Meld je aan via uber.com/invite/52902 of gebruik promocode 52902 en krijg 20 euro tegoed waardoor je eerste ritje gratis is 🙂

Bob

STOP MET UBER!!!!
Ervaringen van een ex Uber chauffeur.
Uber gestart door grote Amerikaanse banken en Google in 2009 in San Francisco is een APP om een taxi te bestellen.
In Amsterdam is Uber gestart in december 2012: De klant maakt een account bij Uber met hun creditcard en besteld een Uber via een app (wereldwijd te gebruiken) op je smartphone.
Een luxe schone taxi zonder daklicht met flesjes water, chauffeur in kostuum vervoert de klant, deze betaald niet in auto, stapt in stapt uit. (betaling via Uber, door Uber is de fooi verdwenen).
Prijs ligt iets hoger dan de taximarkt, echter de chauffeur moet 20% afdragen per rit.(voorbeeld meterbedrag is €16,20, op de IPhone van Uber staat €18,00 (€3,60 voor Uber, €14,40 voor de chauffeur). Tot zover kon ik hier mee leven.
Hoe hebben zij de luxe auto’s met chauffeurs gezocht: zij hebben eerst de limousine bedrijven met directiechauffeurs van Amsterdam en omstreken benaderd om stand-by te staan voor de opzet van Uber, deze bedrijven kregen 1500,00 per week per auto per chauffeur. De groei ging zeer snel, alle 130 losse auto’s in Amsterdam categorie lux (Mercedes S, Audi A8 en BMW 7) melden zich ook op het kantoor in Amsterdam van Uber op de Barbara Strozzilaan bij Marco en Niek of je mee mag doen, deze zaten ook in mum van tijd vol, wie wil dat niet voor een taxiprijs een limo met chauffeur.
Vanaf augustus 2013 mocht ik ook meedoen categorie black (Mercedes E, Audi A6 en BMW 5 voor €1,90 per km) iets goedkoper dan LUX(2,20 per km). Was voor ons ook een leuke aanvulling als je tijd had(in het begin twee ritten per dag, later 4 ritten per dag, moet er wel bij zeggen 90% = stadswerk). Er was een vast tarief voor ons, dit is Amsterdam centrum naar Schiphol voor €45,00, €9,00 voor Uber, €36,00 voor de chauffeur, kan ik nog mee leven.
We werden ook getrakteerd met luxe lunches op mooie locaties onder andere bij de Porsch dealer voor overleg tussen Uber en de chauffeurs. Kregen aanbiedingen bij OGER voor kostuums, waspas van Loogman met extra kortingen. We werden gepaaid!
Hoe komt Uber aan de klanten:
Ze doen het waanzinnig goed met marketing, pers en sponsoring: wie wil dat niet: een Limo met chauffeur in kostuum en flesjes water voor een taxiprijs. Vanzelfsprekend goede recensies in de pers omdat wij het werk perfect uitvoeren want anders gaat onze rating naar beneden.
Zij hebben mensen in dienst die vele bedrijven langs gaan om Uber klant te maken en geven dan 1 of 2 ritten cadeau , heeft een advocaten kantoor een feest dan sponsoren zij dat iedereen krijgt twee ritten gratis, dan zijn de advocaten uiteraard overtuigd en bestellen alleen nog maar Uber. Hockey feesten, Amsterdam Dance Event, Quote 500, Playboy, enz. enz ze sponsoren het allemaal! Klant is natuurlijk happy! Heeft een account en besteld altijd Uber.
Dan komt het eerste kwartaal van 2014: Ieder jaar weten alle chauffeurs van Amsterdam dat het een slappe periode is, echter Marco en Niek van Uber weten dat niet en denken de omzetten van Uber worden lager en daardoor natuurlijk hun bonussen!
Wat gaan we doen: zonder overleg met de chauffeurs, we gaan ze niet meer paaien maar………, maar Uber blijft 20% commissie graaien!
We verlagen de prijzen met 12 %, pers erbij, iedereen blij, behalve de chauffeur die de ritten uitvoeren. Iedere keer klopt het gevoel van mijzelf en vele collega’s niet meer, bijvoorbeeld het ritje van €16,20 is geen €18,00 meer maar €14,00 min 20% commissie voor Uber €2,80, chauffeur krijgt €11,20, dan vind ik het ook niet meer fijn dat een klant nog even een gratis flesje water meeneemt.
Dan hoor ik ook chauffeurs in Lux klagen door de komst van Black en ook maar inloggen in Black want anders krijgen ze minder ritten, Nederlanders willen goedkoop, zij doen nu dan ook de ritjes in hun mooie luxe wagens voor €1,90 per km. (Limousine bedrijven zijn al afgehaakt!)
Volgende ervaring: net voor de tariefverlaging kreeg ik een Uber rit van Amsterdam naar Rotterdam(daar begint nu ook de ellende, doe er niet aan mee). Kastje zegt €120,00, ik denk dat kan niet het is 72 km maal 1,90 plus €5,00 =141,80.
Mail

Bob

gestuurd naar Uber Marco, bellen gaat moeilijk, hij zegt je krijgt er nu €20,00 bij maar in de nabije toekomst vaste prijzen naar Rotterdam(€120,00), Utrecht(€80,00) en Den Haag(€80,00).
Klinkt leuk voor de klant en Uber (20%commissie) maar jij mag het uitvoeren voor Rotterdam(€96,00), Utrecht (€64,00) en Den Haag(€64,00), met de huidige prijzen is dat voor de helft, doe het niet! Voor iedereen een gevaar ook voor de luxe taxibedrijven.
Collega Uber chauffeur staat op de Barbara Strozzilaan (hoofdkantoor) op een Uber ritje te wachten, die vallen daar regelmatig. Ziet hij de TCM vloot zich aanmelden om voor Uber te rijden voor de goedkope variant: UBER X nog lagere km prijs.
TCM is het afvoerputje van de Amsterdamse taximarkt: slechte chauffeurs en oude auto’s, krijgen niet hun TTO om wat voor reden dit is hun laatste hoop en UBER weer blij: toch weer 20% commissie voor lagere prijzen.
Je voelt de bui al hangen, kwestie van tijd: Veel vraag voor UBER X, Iedereen wil goedkoop, dus Black en Lux ook maar inloggen op Uber X. Daarna kunnen wij nooit meer mooie auto’s bestellen en ook 10 jaar doorrijden. Wij rijden dan voor lage prijzen en Uber lacht, die heeft de hele markt en 20% commissie!
Het is hetzelfde als Groupon en Booking.com, zij bepalen de prijs! Zij pakken wel hun 20% commissie, dit weten vele klanten niet.
De laatste druppel die mijn emmer deed overlopen: Collega had een klant uit San Francisco (daar is de Amerikaanse geldwolf met bonusstructuur begonnen) en zei dat alle taxi’s en limousines spotgoedkoop zijn geworden door UBER!!!!!!!!
Willen we dat?
Kijk naar Parijs waar ze nog wel protesteren of Londen daar moeten de Uber klanten 45 minuten wachten waardoor het geen succes is!
Wij kunnen nog iets doen daar massaal het kastje terug te brengen en laat Uber een prijsvechter zijn met de TCM oplichters, dan krijgen we de ” Uber” klanten net zo hard weer terug!
Het voelt voor mij goed om dit gedaan te hebben, onlangs een taxiritje gedaan voor €16,20 kreeg €18,00, niets meer voor UBER.
Met vriendelijke groet,

Paul

@Bob, beetje huilie huilie verhaal.

Is het wellicht ook in je gedachte opgekomen dat de taxiprijzen wellicht gewoon veels te hoog waren? Ritje Amsterdam Centraal – Pijp 20 euro? Ja doei, vanuit een klant perspectief is Uber een godsgeschenk.

Bob moet naar school

Bob, had je maar iets beter je best moeten doen op school. Ik maak de hele dag korte ritjes tussen sites op schiphol voor minder dan een halve dag parkeerkosten. Zoals Paul al zegt; een godsgeschenk voor de klant. (En mijn werkgever die het uiteindelijk betaald).

Henk

Taxi’s waren al lang een ripoff, met name diegenen die je besodemieterden. De taxiwereld heeft een verschrikkelijk slecht imago, dankzij die misbruikers. Eindelijk een organisatie die dat op een andere manier aan de kaak gaat stellen. Helaas moeten de goeden weer onder kwaden lijden. Dus, hoe je het ook wendt of keert, LANG LEVE UBER !!! En voor de consument voortaan BETAALBARE Tarieven !

Lex

Geachte Uberblack chauffeurs uit Den Haag, hierbij wil ik oproepen om per 1 Januari 2016 niet meer voor Uber te gaan rijden. Het steekt dat de ze de commissie met 5% gaan verhogen. 20% is meer dan genoeg, Uber vergeet dat ze ons nodig hebben. Als er geen auto’s beschikbaar zijn dan draaien ze snel hun fee terug dat verzeker ik jullie! Wij hebben een eerlijke prijs nodig!
Fijne dagen

Danny

Bottom line: for the ‘dutchies’, luxury for ‘cheap’ so typical in the Netherlands, and still complaining.
Über’s screwing up the market, just act as one and don’t interfere as well as driver or customer..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond