Industry Wire

Geplaatst door UiPath

Office Worker Survey: helft van kantoormedewerkers ondervindt burn-out als gevolg van het personeelstekort en overweegt daarom ontslag te nemen

Amsterdam, 4 mei 2022 — Volgens een nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van UiPath (NYSE: PATH), de aanbieder van een vooraanstaand softwareplatform voor zakelijke automatisering, kampt de meerderheid van het wereldwijde kantoorpersoneel met een verhoogde werkdruk omdat het afgelopen jaar collega’s massaal vrijwillig ontslag hebben genomen. In reactie hierop overweegt 48 procent wereldwijd en 32 procent in Europa om in de komende zes maanden hun baan op te zeggen. Uit de ‘2022 Office Worker Survey’ blijkt dat door geestdodende routinetaken kantoormedewerkers onzeker en ontevreden worden. Zij zouden nieuwe processen en technologieën zoals automatisering verwelkomen, omdat die hen de mogelijkheid bieden om zich te concentreren op werk dat ertoe doet.

Het derde jaarlijkse onderzoek van UiPath onder kantoormedewerkers wereldwijd geeft inzicht in het effect dat de massale ontslaggolf heeft op de functies en verantwoordelijkheden van kantoormedewerkers, hun carrièreplanning en ervaringen in het algemeen.

De onderzoeksresultaten tonen het volgende aan:

Het grote personeelsverloop stelt organisaties voor een acuut probleem: kantoormedewerkers in alle delen van de wereld kampen met een steeds hogere werkdruk doordat collega’s hun baan opzeggen. Verontrustend genoeg zag zowel van de respondenten wereldwijd als respondenten uit Europa 83 procent zich hierdoor gedwongen om tot zes nieuwe taken op zich te nemen die buiten hun functiebeschrijving vielen. 68 procent van alle wereldwijde respondenten gaf aan niet langer te weten wat precies onder hun verantwoordelijkheden valt, tegen 56 procent van de Europese respondenten.

Het personeelstekort en routinematige taken zetten mensen aan om ontslag te nemen: 70 procent van alle wereldwijde respondenten zegt de mogelijkheid te overwegen of overtuigd kunnen worden om de komende maanden op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Bijna een derde is zelfs al aan het solliciteren. Voor Europa zijn de percentages respectievelijk 53 en 22 procent. Overal ter wereld voelen kantoormedewerkers zich tot een baanwissel gedwongen vanwege een gebrekkige balans tussen werk en privé, administratieve taken die te veel tijd opeisen, en het feit dat ze onvoldoende training krijgen om nieuwe vaardigheden op te doen of bestaande vaardigheden te verbreden.

Een fatale combinatie van extra verantwoordelijkheden en geestdodend werk: 94 procent van de wereldwijde respondenten en 92 procent van Europese respondenten zegt zich minimaal één keer per week uitgeput te voelen aan het einde van hun werkdag. Wereldwijd roepen routinematige taken frustratie op, zoals het reageren op e-mailberichten, (42 procent), het plannen van vergaderingen (35 procent) en het invoeren/aanmaken van datasets (34 procent). Europeanen ervaren minder frustratie als gevolg van deze taken met respectievelijk 16 (reageren op e-mailberichten), 14 (plannen van vergaderingen) en 14 procent (het invoeren/aanmaken van datasets.)

Kantoormedewerkers verwachten veel van automatisering als middel tot verbetering van hun werkprestaties en -tevredenheid: Net zoals bij de UiPath Office Worker Surveys van 2021 en 2020 hebben veel kantoormedewerkers het gevoel dat een groot deel van hun werkdag opgaat aan taken die geautomatiseerd zouden kunnen worden. Dit geldt voor 57 procent van alle wereldwijde respondenten en 39 procent van Europese respondenten. 91 procent van wereldwijde respondenten is van mening dat automatisering hun werkprestaties kan verbeteren. Onder Europese respondenten lag dit getal met 93 procent nog hoger. Wereldwijd noemden respondenten vaak meerdere manieren zoals het besparen van tijd (52 procent), het verhogen van de productiviteit (46 procent) en het creëren van mogelijkheden om zich op belangrijkere taken te richten (45 procent). In Europa focusten respondenten zich eerder op één enkel aspect, maar ook hier scoorden het besparen van tijd, het verhogen van de productiviteit en het creëren van mogelijkheden om zich op belangrijkere taken te richten het hoogst met respectievelijk 26 procent, 19 procent en 17 procent. 71 procent de respondenten wereldwijd en 60 procent van respondenten in Europa is het eens met de stelling dat automatisering hen in staat stelt om zich met creatiever werk bezig te houden.

Automatisering kan het personeelsverloop tegengaan: 73 procent van alle wereldwijde respondenten zegt dat automatisering, inclusief bijbehorende training, hun organisatie zou kunnen helpen met het aantrekken en behouden van talent. In Europa was dit 60 procent. In de VS zijn ook zakelijke besluitvormers al om: 85 procent van de respondenten die deelnamen aan de UiPath 2022 Executive Survey was het eens met de stelling dat automatisering en automatiseringstraining hun organisatie in staat zullen stellen om personeel te behouden en nieuw talent aan te trekken.

“Werknemers in alle delen van de wereld ondervinden op zeer persoonlijke wijze druk en stress als gevolg van het personeelstekort. Organisaties die hun personeel geen betekenisvol werk aanbieden zullen blijven kampen met productiviteitsproblemen en concurrentiedruk”, zegt Bettina Koblick, chief people officer bij UiPath. “Dit is een complex vraagstuk, maar met technologieën zoals automatisering is het mogelijk om de tijd van werknemers vrij te maken en voor forse efficiëntieverbeteringen te zorgen. Organisaties kunnen op die manier snel en flexibel inspringen op de behoeften van klanten. De manier waarop we werken is veranderd, en het aantrekken en behouden van talent met behulp van nieuwe technologie is uitgegroeid tot een zakelijke noodzaak.”

Voor de 2022 Office Worker Survey werden in februari 2022 ruim 5.000 kantoormedewerkers ondervraagd in Australië, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, India, Singapore en de Verenigde Staten.

Over UiPath

UiPath heeft een visie om een Fully Automated Enterprise™ te leveren waarbij automatisering organisaties helpt om hun maximale potentieel te behalen. UiPath is de aanbieder van een end-to-end automation platform. Dit combineert zijn toonaangevende Robotic Process Automation (RPA)-technologie met mogelijkheden waarmee organisaties hun digitale bedrijfsactiviteiten snel kunnen opschalen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht