Industry Wire

Geplaatst door GS1

Efficiëntie in data delen private label- en versproducten

Meer efficiëntie en flexibiliteit voor leveranciers van private label- en versproducten bij het uitwisselen van data met Nederlandse retailers, met hierin een hoofdrol voor de standaardisering van data. GS1 Nederland en ImpactBuying bv hebben een Memorandum of Understanding ondertekend voor het  efficiënter uitwisselen van deze data op de Nederlandse markt.

Als gevolg van de toenemende vraag naar informatie in de keten zien GS1 Nederland en ImpactBuying de hoeveelheid productdata exponentieel groeien. Productdata die nodig zijn voor de dagelijkse operatie: webshops, het logistieke proces, schappenplannen, voorraadbeheer, etc. Maar ook productinformatie die nodig is om te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving.

Tegelijkertijd staat duurzaamheid hoog in het vaandel, waardoor steeds vaker keurmerken, energieklassen en verpakkingsinformatie voor recyclingdoeleinden gedeeld worden. Zowel GS1 Nederland als ImpactBuying ondersteunen bedrijven om aan deze informatiebehoefte te voldoen en om ketens efficiënt en transparant te maken. De beoogde samenwerking gaat over data van private label- en versproducten.

Informatie flexibeler en efficiënter delen

Het doel van beide partijen is om Nederlandse leveranciers en retailers gestandaardiseerde productgegevens van hun private label- en versproducten via GS1 Data Source te laten delen met het platform van ImpactBuying en vice versa.

Mirjam Karmiggelt, CEO van GS1 Nederland: “Een groeiend aandeel van de producten op de Nederlandse markt is een huismerkartikel. Leveranciers van deze producten én versproducten hebben de wens geuit om efficiënter hun data te delen met Nederlandse retailers. En ook retailers willen in toenemende mate hun private label data in GS1 Data Source publiceren. Aan deze wens hopen we gehoor te geven met deze nieuwe samenwerking. Uiteraard informeren we onze klanten binnenkort over wat deze samenwerking precies voor hun betekent”.

Marjan de Bock-Smit, Co-CEO van ImpactBuying: “Wij ondersteunen Nederlandse retailers bij het verkrijgen van geverifieerde product- en supply chain data aangaande hun private label- en versproducten. We hebben gemerkt dat de leveranciers, die in onze IT-systemen de gevraagde data uploaden, op zoek zijn naar efficiëntie. We ontwikkelen hiervoor verschillende IT-oplossingen en koppelingen. De koppeling met de GS1 datapool is een belangrijk onderdeel van de beoogde efficiencyslag die wij willen maken.”

Leontien Hasselman-Plugge, Co-CEO van ImpactBuying: “Als marktleider op geverifieerde leveranciers- en productdata ben je steeds op zoek naar de juiste partnerschappen. De samenwerking met GS1 past in onze strategie en de gesprekken tussen onze teams zijn constructief verlopen. We zien uit naar de stappen die we kunnen ontwikkelen om zowel onze retailers als hun private- label en versleveranciers nog beter te kunnen bedienen.”

_________________________________________________________

Over GS1 Nederland

GS1 helpt bij het efficiënt en transparant maken van ketens. Wij zijn een internationale not-for-profit partner voor retailers, zorginstellingen en leveranciers. Met unieke identificatiecodes van GS1, onder andere de barcode, en het delen van heldere en eenduidige data laten we de reis van het product zien. Van grondstof tot eindgebruiker. Zo dragen we bij aan maatschappelijke thema’s als de transitie naar een circulaire economie. Heldere data voor een duurzame wereld, samen met GS1.

Over ImpactBuying

ImpactBuying bv is een B-corporation die retailers in Noord West Europa ondersteunt bij het verkrijgen van geverifieerde compliance en ESG data van leveranciers- en hun producten. ImpactBuying zoekt uit waar producten worden geproduceerd en onder welke omstandigheden. Ze voorzien hun klanten van technologie, data services, consultancy en training die uiteindelijk betrouwbare, complete en accurate data oplevert die gebruikt kan worden om een “proven positieve impact” realiseren in ketens. www.impactbuying.com

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht