Industry Wire

Geplaatst door Fontys

Fontys ICT deelt bevindingen na 3 jaar hybride leren 

Op donderdag 13 oktober, kwamen zo’n 70 Fontys ICT collega’s en externe geïnteresseerden bij elkaar in het Fontys ICT InnovationLab. Op deze dag werden namelijk de bevindingen bekend gemaakt van 3 jaar onderzoek naar een hybride leeromgeving in de werkpraktijk op Strijp T.  Een hybride leeromgeving is een plek waar studenten in en met de praktijk leren door te werken aan echte vraagstukken uit het werkveld. Maar werkt zo’n omgeving ook?

Pionieren in onderwijs

Voor een onderzoek naar een nieuw soort leeromgeving licht geen format klaar, dus daar zat de grote uitdaging. Hoe breng je zo’n project in kaart? Wat zijn de succesfactoren? Dat zijn het soort vragen waar een antwoord op gezocht moest worden volgens projectleider Lilian Croes: “We zijn uitgekomen op een drietal punten; het onderwijsconcept, de mate van kennisoverdracht in het onderwijs en naar buiten, en de financiële en ruimtelijke condities. De ruimtelijke context is in deze Strijp T, maar ook de Brainport regio. De resultaten van dit onderzoek geven dus ook inzicht op alledrie de fronten.”

Hybride leren moet je leren

Tijdens de eindpresentatie werden bezoekers via workshops wegwijs gemaakt in de bevindingen van het onderzoek. Onderzoekster Jolijn Jansen deelde vooraf een aantal van de belangrijkste conclusies. De belangrijkste was wel dat hybride leren geen vanzelfsprekende transitie is voor de deelnemers: “Het vereist wel echt een stap van alle actoren. Zowel studenten, onderwijs, onderzoek als de bedrijfspartners moeten allemaal leren hoe dit soort onderwijs werkt. Er is ontzettend veel veranderd in de drie jaar dat het InnovationLab is onderzocht en tegelijkertijd is de ontwikkeling nog altijd in volle gang. Het laat zien dat een hybride leeromgeving realiseren vooral veel tijd kost.”

Roadmap voor Fieldlabs

Fontys experimenteert in meerdere Fieldlabs met deze vorm van onderwijs, waarvan het Fontys ICT InnovationLab de eerste en grootste is. Voorzitter van het college van bestuur, Joep Houterman openbaarde met een ceremoniële klik op de knop de resultaten, nadat hij en Fontys ICT directeur Frens Vonken de bijeenkomst openden. Beiden spraken bewondering uit over het pionierende werk in het Fontys ICT InnovationLab voor toegepast onderzoek en onderwijs binnen Fontys. Maar ook: een switch naar hybride onderwijs is in de huidige economie een noodzaak voor arbeidsmarktklare professionals.

De resultaten van het onderzoek zijn toegankelijk voor alle geïnteresseerden in hybride onderwijs en leeromgevingen via de website van het Fontys ICT InnovationLab in de vorm van een Roadmap die het proces en de verschillende aspecten in kaart brengt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht