Startups testen foodinnovaties op grootste impactfestival van Europa

Op ImpactFest, het grootste impactfestival van Europa dat morgen in Den Haag plaatsvindt, testen drie startups hun foodinnovaties. Edibles.eco, Freggies en Farmvent testen respectievelijk eetbare bekers, plantaardige snacks en een verticale indoor-boerderij waarmee je zelf groenten en kruiden verbouwt. De tests staan onder begeleiding van Innofest, dat startups helpt om hun innovaties in een vroeg stadium in de praktijk te testen. Zo halen ondernemers waardevolle feedback op en vergroten ze de kans op een succesvolle stap naar de markt.
Tijdens ImpactFest komen startups, scale-ups, investeerders en beleidsmakers samen om impact te maken rond thema’s als de energietransitie, circulaire economie, klimaatverandering en de voedseltransitie. Voor dat laatste thema presenteren de volgende drie startups hun oplossingen met een door Innofest begeleidde praktijktest:
Jaarlijks worden in Nederland 3,5 miljard wegwerpbekers gebruikt. En er zijn nog veel meer voedselverpakkingen die na eenmalig gebruik in de prullenmand verdwijnen. Edibles.eco biedt met hun eetbare én composteerbare producten een oplossing voor deze problematiek. Op ImpactFest onderzoeken de ondernemers wat bezoekers die uit hun beker drinken (en ‘m eventueel opeten), vinden van het product, en of de beker makkelijk te gebruiken is voor de barista’s op het festival.
Chef Mike van Freggies is slagerszoon en voormalig American Football-speler, geboren in Nederland en opgegroeid in de Caraïben. De Caribische keuken staat bekend om haar vele smaaksensaties, maar ook om het gebruik van verzadigd vet en veel vis en vlees. Na zijn sportcarrière ging Mike op zoek naar een gebalanceerde lifestyle en ontdekte dat het beste met plantaardige ingrediënten ging. Vanuit zijn behoefte naar gezond en smaakvol eten zette hij Freggies op: plantaardige maaltijdcomponenten en fingerfood. Bij ImpactFest kunnen bezoekers de plantaardige producten proeven en beoordelen.
Farmvent maakt het mogelijk om je eigen voedsel te verbouwen in een verticale indoor-boerderij. Zo produceer je je eigen verse en gezonde producten voor je bedrijfskeuken, restaurant of winkel. Door kruiden en groenten ter plekke te telen, vervallen de kilometers die het voedsel anders zou moeten afleggen en de bijbehorende uitstoot. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie bij het verbouwen, voorkomt de aan de Universiteit van Wageningen ontwikkelde innovatie bovendien voedselverspilling. Tijdens ImpactFest test Farmvent hoe er op hun nieuwe manier van telen wordt gereageerd.
De tests op ImpactFest worden mogelijk gemaakt door ImpactFest, Impact City, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en One Single Hub.
***EINDE PERSBERICHT***
Over Innofest – Festival Driven Innovation
In een tijd van uitdagingen die grenzen en generaties overstijgen, zijn bedrijven nodig die zowel voor profit als voor purpose gaan. Als stimuleringsprogramma is Innofest een welkome springplank voor innovatieve ondernemers die impact willen maken. Door in een zo realistisch mogelijke setting te testen halen ondernemers cruciale feedback op om hun producten verder te ontwikkelen. Daarom geven we startups de kans hun prototypes te testen: zowel op festivals en living labs als online. Zo helpt Innofest ondernemers om succesvol de stap naar de markt te zetten. www.innofest.co
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.