Askemo klanten zetten nieuwe stap met ‘Feedback Analytics’

Askemo, de zakelijke feedback-expert in Nederland, versterkt haar positie met haar nieuwe ‘Feedback Analytics’ oplossing. Rik Durkstra spreekt met askemo oprichter Roel Schellekens over deze nieuwe, baanbrekende release.
Zou je kunnen uitleggen wat askemo feedfback analytics precies is?
“Feedback analytics is een nieuwe functie in de askemo feedback-oplossing waarmee je alle data uit jouw askemo’s laagdrempelig, maar toch uitgebreid kunt analyseren. Uiteraard geïntegreerd in het platform, maar ook daarbuiten te delen. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van het uitgangspunt dat de data die voor de grafieken zorgt, altijd real-time moet zijn maar zeker ook veilig. We blijven voldoen aan AVG en andere belangrijke data privacy richtlijnen. Daarnaast moesten de grafieken makkelijk aan te passen zijn, ook voor mensen met nul IT-kennis. Wij zijn er trots op hoe goed dat gelukt is.”
Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat iedereen deze software makkelijk kan gebruiken?
“We maken gebruik van een intuïtief systeem waarbij je door het slepen van tegels je eigen dashboard kunt maken. Er is een flinke database met grafieken. Je hoeft slechts een grafiek te kiezen en hij wordt automatische zichtbaar op je dashboard. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf aan de slag te gaan als je specifieke wensen hebt. Alles draait om het krijgen van de juiste inzichten die relevant zijn voor jouw organisatie.”
Hoe kan ik zorgen dat die inzichten makkelijk bij de juiste medewerkers in mijn bedrijf terecht komen?
“Dat kan op een paar manieren. Je kunt ieder dashboard geheel of gedeeltelijk exporteren, naar PDF, Excel of zelfs Powerpoint. Ook bieden we met askemo analytics een ingebouwd notificatiesysteem. Hierbij kun je helemaal zelf bepalen waar een notificatie op wordt ingesteld. Stel je wilt het meteen weten als één van je klanten of medewerkers niet zo tevreden meer is. In zo’n geval kun je instellen dat je een notificatie krijgt als het cijfer onder, laten we zeggen, zeven zakt. Zo ben je altijd precies op de hoogte van hetgeen jij op de hoogte wilt zijn. Wat ook heel tof is, is dat je de dashboards kunt tonen op bijvoorbeeld een scherm in de kantine of bij de receptie. Je deelt dus altijd actuele en relevante cijfers met je medewerkers en je bezoekers.”
Stel een bedrijf gebruikt al een HRM- of CRM-pakket, heeft askemo analytics dan nog wel een toegevoegde waarde?
“Jazeker! Het mooie is dat we deze software zo ontworpen hebben dat er volledige integratie mogelijk is. Askemo werkt met een 100% open API. Iedereen met een technische achtergrond kan deze API gebruiken om de software met bestaande andere software te integreren. Dat geldt ook voor onze dashboards, je kunt ze tonen in bijvoorbeeld je CRM pakket op de klantkaart.”
Geven jullie ook een training om deze software te leren gebruiken?
“Er is geen training nodig. Wij maken instructievideo’s van een aantal minuten waarna je klaar bent om met de software aan de slag te gaan. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je ergens even echt niet uitkomt. Daarvoor hebben we onze support afdeling. In onze applicatie hebben wij een noodbelletje. Dan plannen we gelijk een zoomsessie in met een supportmedewerker, die volledig toegewijd is aan jouw probleem. Jij bepaalt wanneer deze sessie plaatsvindt, op een dag en tijd die jou uitkomt. Wij zorgen dat er iemand klaar staat, en we stoppen pas als je vraag is beantwoord.”
Dit klinkt allemaal heel mooi natuurlijk. Maar waarom zou ik askemo analytics boven andere feedbacksoftware moeten kiezen?
“Klanttevredenheid- en medewerkerstevredenheidoplossingen schieten vaak tekort in iets heel simpels. Ze zijn er namelijk vooral mee bezig om vragen te stellen. Wij vinden dat het om antwoorden krijgen moet gaan. Daarnaast moet je die antwoorden direct kunnen omzetten in stuurbare informatie, die je dan weer snel en eenvoudig moet kunnen delen met de juiste mensen.
Allerlei concurrerende partijen en pakketten durven tienduizenden euro’s te vragen voor veertig pagina’s tellende standaardrapportages die zogenaamd analyses bieden, voor een probleem waar je zelf slechts beperkt grip op kunt hebben en die bovendien veel te generiek zijn. Deze pakketten bevatten vaak een hoop standaardgrafieken die niet per se waardevol zijn voor jouw bedrijf. Wij brengen je door het verzamelen van simpele en betrouwbare data op het juiste spoor, en je houdt altijd de mogelijkheid om zelf door te klikken, om zelf te grasduinen. Gooi eens een andere kolom erin, probeer een andere grafiek en ga kijken of je andere conclusies trekt.
Deze laagdrempeligheid, flexibiliteit en meer en beter inzicht zorgen er samen voor dat ik heel blij ben dat we deze volgende stap in dataverwerking met onze askemo-klanten kunnen delen. En daarnaast ziet askemo analytics er ook gewoon erg gaaf uit. Loop met een van onze dashboards je directievergadering binnen en ervaar zelf dat die 9,3 voor klanttevredenheid echt meer cachet krijgt als deze letterlijk van het scherm af spat in een interactief dashboard.”
Hoe kunnen klanten, en andere geïnteresseerde organisaties, meer te weten komen van askemo en van askemo analytics?
“Bestaande klanten zien askemo analytics per direct in hun online omgeving en kunnen er meteen mee aan de slag. Anderen nodig ik van harte uit om vrijblijvend een interactieve demo aan te vragen. Dat kan op onze website www.askemo.nl/demo.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.