Industry Wire

Geplaatst door Sparkling People

Sparkling People gaat zonder vacatures verder

Het bedrijf dat wordt gekenmerkt door medewerkers met een glimlach en kantoren heeft in Alkmaar, Haarlem, Lissabon en op Bali wil een statement maken. Het moet namelijk anders! Daarom halen ze alle vacatures offline.
Latent werkzoekenden zijn namelijk lastig te verleiden met een vacaturetekst. Hoe vaak zie je namelijk cliché teksten voorbijkomen als
‘Voor een gerenommeerde speler binnen de non-food industrie zoeken we een Accountmanager met lef’.

Eigenaar Jeroen Tenhaeff stelt daarover: “Als ik in een restaurant zit, bestel ik toch ook geen ‘vegetarische sensatie van niet-vlees voor de groene gozers onder ons’?”.
Vage vacatureteksten, gecombineerd met het feit dat werkzoekenden niet naar vacatureteksten zoeken, hebben de organisatie doen besluiten om vanaf het tweede kwartaal van 2023 alle vacatures offline te halen.

Een stukje achtergrond
Voorlopers op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie zetten in op het bouwen van een werkgeversmerk. Toch blijven we vacatures in tekstverband op ‘werken bij’ pagina’s en job boards plaatsen. Maar wie leest die teksten nog? En is dit wel de manier om talent te verleiden om bij jouw bedrijf te komen werken?

Volgens Sparkling People is 5% van de beroepsbevolking actief op zoek naar een nieuwe baan. Ongeveer 15% zit niet lekker op zijn of haar plek, maar is (nog) niet actief aan het rondkijken. Bij benadering zit 20% goed, maar staat deze groep wel open voor verandering van werkomgeving. Deze groep zoekt dus niet actief naar een nieuwe uitdaging. De organisatie schat dat in de huidige arbeidsmarkt 55% zijn of haar werk met een ruim voldoende beoordeelt, en dus niet snel overstapt. Zo’n 5% van de beroepsbevolking is onbereikbaar. In een model ziet dat er zo uit:

Dit betekent dus dat slechts 5% van de doelgroep actief naar vacatures aan het zoeken is. Dat terwijl het overgrote deel van campagnebudgetten binnen de arbeidsmarktcommunicatie wordt besteed aan het schrijven en promoten van vacatures, waar mensen zelf op moeten reageren (en dus actief voor op zoek moeten zijn).
De 55% die je eigenlijk bij je organisatie wilt betrekken, zoekt ze niet, leest geen vacatures, en wordt liever verleid met een sterke missie of culture code.

Moet dat niet anders?
Tessa Sintenie, Marketing Manager bij Sparkling People, vraagt zich dan ook af: “Als een vacature in de basis geschreven wordt voor actief werkzoekenden en ook verspreid wordt onder die doelgroep, moeten organisaties dan niet andere acties ondernemen om die andere 95% te bereiken?”.

Vacatures zijn net Teletekst
Dat kaart Jeroen vervolgens lachend aan. Want zeg nu zelf: een carrièrekans samenvatten in een stukje tekst met een opsomming van:
• Taken
• Verantwoordelijkheden
• Benefits
• En andere zaken
Is toch niet meer van deze tijd?

Wat kandidaten wel motiveert om over te gaan tot solliciteren? Dat hebben we aan ze gevraagd: Missie, Visie en Strategie, samen met verhalen van medewerkers en waarden van een bedrijf. Dat willen kandidaten zien.

Nu is het als Agency knap lastig om dit in een vacature te stoppen als je bedrijfsnamen verbergt.

Daarom haalt Sparkling People vanaf 31 maart al haar vacatures offline!
Wat ervoor in de plaats komt? Dat is vanaf dat moment zichtbaar!
Neem een kijkje op www.sparklingpeople.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht