Industry Wire

Geplaatst door TOO GOOD TO GO

Indrukwekkende vooruitgang in de strijd tegen voedselverspilling: Too Good To Go meldt +50% geredde maaltijden en 20 miljoen nieuwe gebruikers in 2022

1. Cijfers in het Impact Report 2022 van social impact bedrijf Too Good To Go bevestigen haar sterke positie als wereldleider in de strijd tegen voedselverspilling.
2. Meer dan 20 miljoen nieuwe app-gebruikers en 80.000 zakelijke partners werden lid van Too Good To Go’s community in 2022.
3. Too Good To Go hielp in 2022 meer dan 79 miljoen maaltijden te redden van verspilling; bijna 25 miljoen maaltijden meer dan in 2021.
4. Het bedrijf hielp bijna 200.000 ton CO2e-uitstoot te vermijden door haar zakelijke partners in staat te stellen voedselverspilling te verminderen.
5. Elke dag openden 2 miljoen gebruikers de Too Good To Go-app om voedselverspilling tegen te gaan.
6. Too Good To Go werd voor het tweede opeenvolgende jaar door B Corp erkend als ‘Best in the World’ in de bestuurscategorie.

Amsterdam, 28 juni 2023 – Too Good To Go, het gecertificeerde B Corp social impact bedrijf en ’s werelds grootste marktplaats voor voedseloverschotten, heeft haar 2022 Impact Report uitgebracht. Het rapport toont indrukwekkende resultaten die de missie ondersteunen om iedereen te inspireren en in staat te stellen om voedselverspilling tegen te gaan.

Het rapport belicht een aantal van de grootste successen van het bedrijf in 2022. Waaronder de lancering van Magic Pakketten om voedselverspilling tegen te gaan in de productie- en distributiefase van de toeleveringsketen. En de houdbaarheidsdata-campagne die als doel heeft voedselverspilling thuis tegen te gaan door middel van het op maat gemaakte ‘kijk-ruik-proef’-label dat in 2022 op meer dan 1,7 miljard verpakkingen van voedingsmiddelen stond.

Mette Lykke, CEO van Too Good To Go: “Vorig jaar hebben we geprobeerd om de lat nóg hoger te leggen. We hebben innovatieve nieuwe oplossingen geïntroduceerd, veranderingen teweeggebracht door middel van onze houdbaarheidsdata-campagne, onderwijsprojecten geïnitieerd, onze invloed op overheidsbeleid uitgeoefend en we hebben onze community geholpen om meer dan 79 miljoen maaltijden te redden van verspilling. Dit Impact Report biedt ons de kans om na te denken over wat we hebben bereikt en laat zien waar we kunnen verbeteren om een beter, verantwoordelijker en effectiever bedrijf te worden.”

2022: Positieve impact op grote schaal
In 2022 verwelkomde Too Good To Go 52.671 onafhankelijke voedselpartners en 395 nieuwe voedselmerken op de markt. Deze zakenpartners sloten zich aan bij enkele van de grootste spelers in de voedingsindustrie, waaronder Carrefour, Aldi, Starbucks, Morrisons, Costa Coffee, Casino Group, M&B, PAUL Group en Biedronka. Alleen al via hun Key Accounts heeft Too Good To Go in 2022 bijna 44 miljoen maaltijden gered, wat gelijkstaat aan het vermijden van CO2e-uitstoot, die vergelijkbaar is met het vliegen van 500.000 passagiers van Londen naar Berlijn. Samen met lokale ondernemers is het social impact bedrijf erin geslaagd om nog eens 33 miljoen maaltijden te redden van verspilling.

Nieuw in 2022: Positieve impact in de hele toeleveringsketen

Magic Pakket: Voedsel rechtstreeks redden uit de productiefase van de toeleveringsketen
18% van alle voedselverspilling in Europa vindt plaats tijdens de productiefase (Eurostat, 2020). Daarom besloot Too Good To Go verder te kijken dan het Verrassingspakket-model en aanvullende manieren te vinden om voedselverspilling hoger in de keten tegen te gaan. In 2022 introduceerde het bedrijf ‘Magic Pakketten’ waarmee voedseloverschotten rechtstreeks van fabrikanten te koop worden aangeboden via de Too Good To Go-app. Het zorgde in 2022 voor een besparing van 30.331 maaltijden.

Houdbaarheidsdata: Klein label, enorme impact
Too Good To Go heeft zich ook gecommitteerd aan het aanpakken van voedselverspilling als gevolg van verwarring over houdbaarheidsdata. In de EU geeft 50% van de consumenten aan verward te raken door het verschil tussen “Te Gebruiken Tot” en “Tenminste Houdbaar Tot”. De verkeerde interpretatie van deze etiketten is verantwoordelijk voor 10% van het voedsel dat in de EU wordt verspild (EC, 2018).

Sinds 2019 werkt Too Good To Go samen met een aantal van ’s werelds grootste bedrijven op het gebied van consumentengoederen, zoals Unilever, om hun ‘kijk-ruik-proef’-label op producten aan te brengen. Dit label is bedoeld om consumenten te leren dat een product waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken nog steeds eetbaar kan zijn. Daarom moedigt het mensen aan om hun zintuigen te vertrouwen en voedsel te beoordelen op basis van uiterlijk, geur en smaak voordat ze het weggooien. In 2022 was het Too Good To Go-datumlabel te vinden op 1,7 miljard producten van 465 verschillende merken op 13 markten in Europa.

– EINDE PERSBERICHT –

OVER TOO GOOD TO GO
Too Good To Go is een gecertificeerd B Corp Social Impact bedrijf, met een missie om iedereen te inspireren en in staat te stellen om samen voedselverspilling tegen te gaan. De Too Good To Go-app is ’s werelds #1 marktplaats voor voedseloverschotten. Via de marktplaats verbindt Too Good To Go meer dan 78 miljoen gebruikers met meer dan 140.000 partnerbedrijven om onverkocht voedsel te redden bij lokale kruidenierswinkels, koffiehuizen, bakkerijen, restaurants en meer. Sinds de oprichting in 2016 heeft Too Good To Go meer dan 200 miljoen maaltijden gered, het equivalent van 500.000 ton CO2e. Het is momenteel actief in Europa (het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Spanje, Italië, Portugal, Zwitserland, Zweden, België, Polen, Nederland, Oostenrijk en Noorwegen); en Amerika (Canada en de VS).

Bezoek toogoodtogo.nl of het Too Good To Go B Corp profiel voor meer informatie, en volg Too Good To Go op Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht