Industry Wire

Pabo optimaliseert voorraad voor online retailing

In de afgelopen jaren maakte Pabo de transitie van postorderbedrijf naar e-commerce bedrijf. Consumenten vinden een breed assortiment aan erotische lifestyle artikelen in de webshop. Ook kunnen ze nog steeds bestellen via de print catalogus. Om de voorraad beter onder controle te krijgen, koos Pabo voor Slim4 van Slimstock. Dankzij de software implementatie steeg de beschikbaarheid van 85 naar 93%. Dit resulteerde in een toenemende servicegraad en dus een hogere klanttevredenheid.

Pabo is net als groothandel Scala en de Christine le Duc winkels onderdeel van de Beate Uhse groep. Vanuit het Europese distributiecentrum in Walsoorden levert Pabo anderhalf miljoen orders uit per jaar. Inmiddels wordt 83% van de omzet gerealiseerd uit online verkopen. De belangrijkste afzetmarkten zijn Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

Het assortiment telt ruim 15.000 SKU’s, variërend van lingerie en kleding tot erotische toys. Een deel hiervan wordt ‘ingekocht’ bij zusterbedrijf Scala, sinds 2001 klant bij Slimstock. “Onze purchase forecast wordt ’s nachts vertaald naar een forecast voor Scala”, vertelt Dean Wielens, director operations bij Pabo. “Als we hier een wijziging doorvoeren, zie je dit de volgende dag al terug in de forecast van Scala. Beide forecasts zijn dus volledig met elkaar geïntegreerd, waardoor er scherper ingekocht kan worden.”

Ook tijdens seizoenen volledige controle

“Wielens: “Door de groei van onze e-commerce activiteiten werd het met ons ERP systeem Microsoft Dynamics NAV steeds lastiger om een betrouwbare forecast te maken.” Vanwege de grilligheid van de markt en de lead times van gemiddeld twee tot drie maanden, is goed forecasten echter van cruciaal belang voor Pabo. Om de beschikbaarheid van het assortiment structureel, maar vooral tijdens seizoenen als Kerst, fors te verhogen, besloot Pabo daarom de voorraadoptimalisatiesoftware van Slimstock te implementeren. “Een keuze die mede werd bepaald op basis van de goede resultaten bij Scala”, vult Wielens aan.

Amper een half jaar na de vlotte implementatie van Slim4 ligt de beschikbaarheid in het distributiecentrum dankzij een stijging van vijf procent ruim boven de target. Een stijging van acht procent. Hierdoor is de servicegraad gestegen tot ruim 95%, terwijl het aantal deelleveringen werd gehalveerd. “De klanttevredenheid is hierdoor enorm gestegen”, stelt Wielens. Deze resultaten zijn bereikt doordat Pabo met Slim4 proactief stuurt op uitzonderingen. Er wordt nu veel efficiënter gewerkt, vertelt Wielens: “We hebben met hetzelfde aantal mensen de complete voorraad perfect onder controle.”

Ook fysieke winkels aan de slag met Slim4

Het effect van die betere beheersbaarheid is ook merkbaar in andere kanalen van de Beate Uhse groep. Doordat de forecast van Pabo veel nauwkeuriger is, wordt minder voorraad onterecht ‘weggesnoept’ bij zusterbedrijf Scala. Mede hierdoor zijn de nee-verkopen in de winkels van Christine le Duc gedaald. Wielens: “De volgende stap is de aansluiting van de Christine le Duc winkels op Slim4. Pas dan kunnen we écht aan geïntegreerde voorraadaansturing doen over de hele keten heen: distributiecentrum, webshop en winkels.”

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht