Industry Wire

Pieken en dalen in websitesnelheid AEX-fondsen

Enschede, 18 december 2014 – Uit onderzoek van internetbureau TriMM blijkt dat onder de meest verhandelde AEX-fondsen OCI, TNT en ING de snelst ladende websites hebben. De Barometer is een initiatief van het fullservice internetbureau TriMM. Zij maakt jaarlijks de online prestatie van de grote fondsen op de beurs inzichtelijk op grond van de gemiddelde laadtijd vanuit diverse landen. Er zijn nog altijd grote verschillen in laadsnelheid. “En dat is opvallend in een tijd dat de laadsnelheid van websites steeds belangrijker wordt”, vindt Marc Woesthuis, directeur van TriMM. “Bedrijven moeten beseffen dat niet de hele wereld zo goed verbonden is als Nederland. Amazon berekende jaren geleden al dat er een relatie tussen performance van de site en de te verwerven omzet is.”

De top 10 van 2014

AEX-fonds Tijd (sec)
OCI 1.069s
TNT 1.115s
ING 1.225s
Shell 1.299s
Corio 1.617s
Delta Lloyd 1.619s
Gemalto 1.915s
Randstad 1.959s
Fugro 2.133s
Unilever 2.188s

In de 2014-editie van de AEX Internet Prestatie Barometer staat AEX nieuwkomer OCI ineens bovenaan. Afgelopen jaar voerde Fugro de lijst nog aan. Ook bij andere fondsen zien we in een jaar tijd grote verschillen. Zowel in positieve zin (sneller) als in negatieve zin.

Lagere ranking
“De laadsnelheid van websites wordt steeds belangrijker voor bedrijven”, stelt Woesthuis. “Google geeft nu aan dat de prestaties mede bepalend zijn voor de ranking van een website. Dat wil zeggen dat het algoritme er rekening mee houdt hoe een site presteert. Die prestaties worden bepaald door de laadsnelheid en hoe een website zich gedraagt op verschillende devices. Is een site bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor smartphones? Past de grootte van de plaatjes bij het apparaat waar de site wordt opgevraagd? Dat zijn allemaal zaken die mee worden gewogen.”

De bezoeker wacht niet meer
Niet alleen de Google-ranking loopt gevaar bij een slecht presterende website, ook bezoekers hebben steeds minder tolerantie voor traagheid. “De sitebezoeker is vandaag de dag zo weg als een pagina niet snel genoeg laadt,” stelt Woesthuis. “Internationale bedrijven hebben overal ter wereld klanten en investeerders en ze beseffen niet altijd dat wanneer een site in Nederland snel is, deze in Azië er misschien wel 40 seconden over doet om volledig te laden. Hier flitsen sites binnen via vaste verbindingen, WiFi of 4G, maar zelfs in de landen om ons heen is de internetsnelheid al lager en dan moet je langer op een site wachten. Als de site van de concurrentie sneller laadt, waar kies je dan voor?”

Het kan beter
Voor bedrijven zijn er genoeg mogelijkheden om de laadsnelheid van de eigen website te optimaliseren. Er is technologie die ervoor zorgt dat de verbinding tussen de eindgebruiker en de website versnelt en technologie die de website zelf versnelt. Via zogenaamde Content Delivery Networks wordt de inhoud van sites op lokale servers opgeslagen in een buffer, zodat de opgevraagde informatie niet helemaal van de andere kant van de wereld hoeft te komen. Het identificeren op welk apparaat een bezoeker de site opvraagt en de content daarop aanpassen, kan de prestaties ook behoorlijk ten goede komen.

“Wij ervaren bij TriMM dat internationaal opererende bedrijven zich vaak niet bewust zijn van de snelheid van hun site aan de andere kant van de wereld”, zegt Woesthuis. “Terwijl dit soort bedrijven in veel gevallen afzetgroei verwacht in BRIC-landen, waar de performance vaak slechter is. Door een investering in het ontwerp van een snelle en lichte site en het gebruik van slimme technieken, kan een bedrijf op basis van snelheid al snel voordeel behalen.”

Achtergronden meting
Het Nederlandse fullservice internetbureau TriMM is gespecialiseerd in het internationaal versnellen en verbeteren van webplatformen. De AEX Internet Performance Barometer vormt een benchmark van de Nederlandse bedrijven in het buitenland. De uitslag van de tweede Barometer is hier te vinden. De resultaten van de eerste Barometer zijn hier in te zien.

Testverantwoording
TriMM heeft voor de metingen gebruik gemaakt van Keynote, wereldwijd marktleider op het gebied van performance measurement. Vanaf verschillende plekken in Europa werden de homepages van de verschillende AEX-fondsen één keer per uur gedownload. Het gemiddelde resultaat bepaalt de top 10 score in deze derde jaargang van de AEX Internet Performance Barometer. Op basis van het achterliggende kwartaal worden de meest verhandelde AEX-fondsen bepaald.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht