TikTok’s voorbereiding op de Europese verkiezingen in 2024

Amsterdam, 15 februari 2024 – Meer dan 134 miljoen mensen in heel Europa* maken maandelijks gebruik van TikTok, waarvan velen ook stemmen in de komende Europese verkiezingen. Volgende maand lanceert TikTok speciale in-app verkiezingshubs voor alle 27 afzonderlijke EU-lidstaten, zodat mensen gemakkelijk feiten van fictie over de verkiezingen kunnen onderscheiden in hun eigen taal. Door samen te werken met lokale kiescommissies en maatschappelijke organisaties, zijn deze Election Centers een plek waar onze community betrouwbare informatie over de verkiezingen kan vinden. Dit initiatief is slechts één onderdeel van een bredere strategie om ervoor te zorgen dat TikTok een creatieve, veilige en sociale plek blijft voor onze community tijdens de verkiezingsperiode. Ons EU–contentbeleid |
|
Daarnaast richten we een speciale ‘Mission Control’-ruimte in ons kantoor in Dublin in voor de verkiezingen. Hier komt ons gespecialiseerde verkiezingsteam samen met het Trust and Safety-team. Zo kunnen we ons werk in de aanloop naar, en tijdens, de verkiezingen zo goed mogelijk doen. Gebruikers naar betrouwbare informatie leiden In Nederland werkten we onder andere samen met Nieuwscheckers tijdens de verkiezingen van 22 november 2023 om educatieve video’s te maken voor TikTok gebruikers, zodat zij informatie die ze te zien krijgen kritisch kunnen beoordelen. Daarnaast hebben we verkeerde informatie over burger- en verkiezingsprocessen verwijderd, ongeacht de intentie. Dit gaat onder andere om onjuiste informatie over hoe je moet stemmen, de verkiesbaarheid van kandidaten, processen om stembiljetten te tellen, en de uitkomst van verkiezingen. Video’s over de Europese verkiezingen worden gelabeld om mensen naar het relevante en lokale verkiezingshub te leiden. Als onderdeel van onze inspanningen rondom de integriteit van de verkiezingen, voegen we ook speciale ‘herinneringen’ aan hashtags toe. Deze herinneringen moedigen gebruikers aan om de regels te volgen, feiten te verifiëren en content te rapporteren waarvan zij denken dat deze onze Community Guidelines schendt. Beleid voor accounts van politici, politieke partijen en nieuwsuitzendingen We begrijpen dat er vraag is naar dit soort accounts en content, en net als iedereen in onze community, verwelkomen we deze uitingen, zolang ze onze Community Guidelines niet schenden. We hanteren een specifiek beleid voor deze accounts, die de integriteit van het platform, en de veiligheid van onze gebruikers, waarborgt. We hanteren beleid waarmee we betaalde politieke reclame niet toestaan. Daarnaast kunnen accounts die toebehoren aan politici of politieke partijen niet adverteren of geld verdienen op TikTok. Accounts van politici, politieke partijen, overheden en nieuwsorganisaties spelen een unieke rol in het maatschappelijk debat, en terwijl we hun overtredende content verwijderen zoals we dat bij iedereen doen, passen we ook een genuanceerd handhavingsbeleid toe om het publieke belang te beschermen. Bijvoorbeeld, wanneer zo’n account desinformatie post of schadelijke content promoot tijdens de verkiezingsperiode, kunnen we – naast het verwijderen van de content – het account beperken in het posten van content voor maximaal 30 dagen. Ons werk om TikTok veilig te houden kent geen einde. We investeren dit jaar wereldwijd meer dan $2 miljard om onze inspanningen verder te versterken. Ook zijn we medevoorzitter van de Werkgroep Verkiezingen van de Gedragscode tegen Desinformatie en we blijven samenwerken met experts in de regio, inclusief onze Europese Veiligheidsadviesraad. Onze aanpak blijft zich ontwikkelen, zodat we nieuwe uitdagingen en bedreigingen kunnen aanpakken. *Verwijst naar EU27-landen ** Duitsland, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Finland, Ierland, Italië, Spanje, Zweden |
|
BERICHT VOOR DE REDACTIE Over TikTok |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.