Industry Wire

Interactieve video bovenaan het verlanglijstje van marketeers

Interactieve video gaat de komende jaren een grote vlucht nemen; ruim 60% van de Nederlandse marketeers wil hier binnen drie jaar gebruik van maken. Dat blijkt uit de derde editie van de Online Video Monitor, een onderzoek dat MarketResponse in opdracht van online video-specialist Quadia heeft uitgevoerd onder 373 marketing-professionals.

De respondenten werd onder meer gevraagd welke vormen van online video ze de komende drie jaar verwachten in te zetten. Interactieve video werd het vaakst genoemd (61%), gevolgd door instructievideo’s (60%), social video (57%), personalised video (54%) en E-learning (54%). Pre-rolls staat onderaan het verlanglijstje, met slechts 32%.

Video als primair communicatiekanaal
De meerderheid van de respondenten (73%) verwacht dat online video de komende jaren steeds belangrijker wordt in de digitale strategie. Voor drie op de tien marketeers geldt zelfs dat video over vijf jaar het primaire communicatiekanaal is. De opkomst van 4G wordt door de helft van de ondervraagden genoemd als een belangrijke oorzaak.

Ervaring met online video stijgt
Iets meer dan vier op de vijf marketeers heeft inmiddels ervaring met online video, tegenover 75% in 2014. Voor de distributie van de online video’s wordt met name de eigen website en YouTube / social media gebruikt. Veel meer dan vorig jaar gebruikt men nu de e-mail/nieuwsbrief om de video’s te verspreiden (51% tegen 2% vorig jaar), met name vanwege de enorme stijging van email als distributietool.

Hoewel driekwart (zeer) tevreden is over hun laatste online video-project, is de tevredenheid over de vindbaarheid en de kosten van videoproducties gedaald. Marketeers zijn meer te spreken over de meetbaarheid van de prestaties.

Helft weet nog niet of doelstellingen video worden behaald
Elk jaar laat de Online Video Monitor hetzelfde beeld zien: het meten van de resultaten van online video laat te wensen over. Ook dit jaar blijkt dat minder dan de helft (48%) van de marketeers concrete doelstellingen opstelt en dat 54% van deze groep ook daadwerkelijk weet of deze doelstellingen worden behaald. De meest gebruikte parameters voor het beoordelen van de effectiviteit zijn het aantal views, het aantal unieke kijkers en de gemiddelde kijkduur.

Nico Verspaget, directeur van Quadia: “Deze resultaten laten zien dat online video steeds verder wordt geïntegreerd in de customer journey. Het gaat marketeers niet alleen meer om het bereiken van een nieuwe doelgroep, maar het bouwen van merkvoorkeur en het bijdragen aan de conversie wordt steeds belangrijker. Dat zal wel betekenen dat marketeers meer moeten gaan focussen op het meten van resultaten: met het aantal views, unieke kijkers en gemiddelde kijkduur kom je er niet. De groei van interactieve video zal eraan bijdragen dat marketeers ook andere succesfactoren kunnen meten, zoals interactie en conversie.”

Het volledige rapport van de Online Video Monitor is hier te downloaden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht