Industry Wire

Studenten denken na over e-commercestrategie Coca-Cola

34 UHasselt-studenten hebben in de afgelopen weken hun licht laten schijnen over de e-commercestrategie van Coca-Cola. Het project maakte deel uit van de ‘casecompetitie’ georganiseerd door studentenvereniging Junior Consulting in samenwerking met Ondernemersplatform/Locate in Limburg en Coca-Cola. Tom Wolfs, Frank Bax, Martijn Daemen en Laurens Ballet wisten de jury het meest te bekoren met hun voorstel. Zij worden in september uitgenodigd voor een bezoek aan Coca-Cola in Istanbul.

De deelnemende UHasselt-studenten kregen in deze casecompetitie van Coca-Cola de opdracht om in team een visie uit te werken rond de vraag hoe de multinational haar partners en klanten ook online beter van dienst kan zijn. “De visie moest recht doen aan de eigenheid van Coca-Cola en aansluiten bij de huidige online ontwikkelingen”, zegt Valerie Hoogewys van Junior Consulting. Vooraleer de teams aan de slag gingen, kregen ze van Coca-Cola tijdens de kick-off meer uitleg over het beleid rond onder meer prijszetting, gebruiksvriendelijkheid, distributie en betaling.

Een jury (met een afgevaardigde van de UHasselt, het Ondernemersplatform en Coca-Cola) beoordeelde de inzendingen op de manier waarop die vraagstukken werden aangepakt, op de kwaliteit van data-analyse, de consistentie van het verhaal en op creativiteit. Na een preselectie werden drie teams uitgenodigd om hun aanpak toe te lichten tijdens de finaleronde, gisterenavond, op campus Diepenbeek.

Website en app
“Er zijn in deze wedstrijd heel wat goede, concrete voorstellen voorbijgekomen. Het is duidelijk dat deze jonge generatie e-commerce verwelkomt en heel creatief meeleeft”, zegt Erik Verrijssen, CIO Coca-Cola International. De keuze van de juryleden viel uiteindelijk op het voorstel van Tom Wolfs, Frank Bax, Martijn Daemen en Laurens Ballet. Zij focusten – net als de andere genomineerden – op de ontwikkeling van een website waar de consument kan beslissen wat hij koopt, waar hij dat wil doen en hoe hij betaalt (creditcard, prepaid card, loyalty points), én van een applicatie die om het op even welke mobiele telefoon werkt. “Van alle teams kwamen zij met de meest gebalanceerde, multifunctionele en consistente strategie. Hun finale presentatie was bovendien zakelijk, creatief, met een uitstekende balans tussen vlotheid en inhoud.”

Het winnende team mag in september naar Istanbul, waar ze een bezoek brengen aan Coca-Cola en een ontmoeting hebben met het management van de Amerikaanse multinational. Samen met de andere finalisten trekken ze ook nog naar het Coca-Cola innovatiecentrum in België.

Win-win
Junior Consulting – in 2011 opgericht door UHasselt-studenten economie – biedt jongeren de kans om de theorie van hun opleiding te toetsen aan de praktijk. De vereniging voert verkennende bedrijfsprojecten uit voor ondernemingen in onder meer marketing, logistiek en finance. Junior Consulting organiseert ook lezingen en een jaarlijkse casecompetitie (waaraan eerder al IBM en EY meewerkten).

“De aansluiting bij de realiteit van alledag is erg belangrijk. Een student krijgt meteen een concreet beeld van wat bedrijven doen en tegen welke problemen ze zoal aanlopen. En dankzij initiatieven zoals deze wedstrijd, kunnen bedrijven op hun beurt kennismaken met young potentials op onze campussen. Een win-win voor student én bedrijf, dus”, zegt prof. dr. Piet Pauwels, decaan van de faculteit Bedrijfseconomische wetenschappen.

“Voor het Ondernemersplatform en Locate in Limburg is het belangrijk dat hogeropgeleide jongeren in aanraking komen met bedrijven en hun problematiek. Door dit soort oefeningen hopen we dat de studenten meer affiniteit krijgen met het ondernemerschap”, aldus Rudi Weekers, directeur van Locate in Limburg.

“Vooral in onze business zijn jonge mensen een van de grootste consumentengroep. Het is dus belangrijk om erg goed naar hen te luisteren als het gaat om de manier waarop ze onze producten willen kopen”, zegt Erik Verrijssen van Coca-Cola. “Deze case hielp ons ook om beter zicht te krijgen op jongeren en hun koopgedrag, als Coca-Cola leren we daar weer wat uit. De studenten hebben dan weer geleerd hoe ze een case zakelijk en snel naar voren moeten brengen gebaseerd op assumpties en gegevens.”

www.juniorconsulting.be

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht