Geforceerd, geen eigen ideeën en je anders voordoen zorgen voor irritatie
Maar dan moet die content wel goed en geloofwaardig zijn. Gen Z heeft een scherp oog voor merken die pretenderen een bepaald imago te hebben, maar niet in staat zijn dat waar te maken. Zo’n 40% vindt het irritant wanneer content gericht op hun generatie geforceerd of onnatuurlijk overkomt, of wanneer trends klakkeloos worden overgenomen en bedrijven geen eigen ideeën hebben. Andere opvallende irritatiefactoren zijn merken die zich jonger voordoen dan ze werkelijk zijn (25%) of die proberen cool en ‘social savvy’ over te komen, terwijl ze dat niet zijn (20%).
Het advies van Gen Z aan merken: wees eerlijk en authentiek, want fake it till you make it werkt niet meer. Merken die ook blijven vasthouden aan generieke advertenties kunnen rekenen op weinig enthousiasme; Gen Z verlangt meer creativiteit en interactie en dat merken ook hun menselijke kant laten zien. Daarnaast legt Gen Z de nadruk op het belang van actie. Put your money where your mouth is – merkbetrokkenheid moet blijken uit concrete daden, niet enkel uit mooie woorden.
“Authenticiteit gaat erover dat je als merk dicht bij je eigen identiteit blijft. Gen Z’ers willen weten waar je merk voor staat en wat je bedrijf doet om een positieve impact op de wereld te hebben”, zegt Natascha Chamuleau, General Manager bij Snapchat Nederland. “Richt je op het creëren van creatieve content die je waarden en missie laat zien én die aansluiten bij de overtuigingen en verwachtingen van deze generatie. Pas dan bouw je band op met deze generatie op,
5 tips van Gen Z zelf:
Het onderzoek vroeg Gen Z wat merken kunnen doen om hun aandacht te trekken of een glimlach op hun gezicht te toveren. Vijf tips kwamen naar voren voor merken om zich authentiek en relevant te presenteren: