Picnic: winst in Nederland, internationaal 220 miljoen verlies

Online supermarkt Picnic sloot het einde van 2023 winstgevend af, maar onder de streep kleuren de cijfers nog diep rood.
En dat zal nog wel een tijd zo blijven, want Picnic verkiest in deze groeifase marktaandeel boven resultaat. Daarvoor krijgt het van zijn aandeelhouders ook de ruimte.
In een interview met het FD omschrijft topman Michiel Muller de winstcijfers als bescheiden. Als de winst (ebitda: winst zonder bijzondere lasten) zou worden doorgetrokken naar het hele jaar zou deze vier miljoen euro bedragen.
Tegen het FD zegt Muller dat Picnic de laatste maand van 2023 winstgevend was. Tegen Distrifood sprak hij eerder over ‘laatste maanden’, meervoud.
Internationaal groeide Picnics netto-omzet met 34 procent naar 1,2 miljard euro. In Nederland groeide de supermarkt met 28 procent tot 796 miljoen euro. Omgerekend houdt dat in dat er in Duitsland en Frankrijk 404 miljoen euro omzet wordt geboekt. Het overgrote merendeel hiervan komt uit het Ruhrgebied in Duitsland, Berlin, Hamburg en Stuttgart.
De Nederlandse winstgevendheid hangt volgens directeur Muller direct samen met de hoge mate van automatisering van de magazijnen. De distributiecentra in Utrecht en Dordrecht zijn daarin het verst. Zij werken daardoor het efficiëntst.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond