SIMgroep realiseert met SIMsociaal kenniscentrum rondom sociaal domein

Rotterdam, 29 april 2015 – SIMgroep, e-dienstverlener voor de overheid, heeft een online kenniscentrum rond het sociaal domein gerealiseerd. Op www.simgroep.nl/simsociaal kunnen gemeentemedewerkers binnen het sociaal domein kennis en kunde met elkaar delen en tips, checklists en andere relevante informatie vinden. De voorbeelden die op het portaal te lezen zijn, helpen valkuilen en uitdagingen te herkennen. SIMsociaal richt zich op iedereen die betrokken is bij de decentralisaties in het sociaal domein.
Initiatiefnemer SIMgroep constateerde halverwege 2014 na uitgebreid onderzoek dat informatievoorziening en dienstverlening rond de decentralisaties nog ernstig tekortschoten. Veel gemeentewebsites leverden op dat moment weinig informatie rondom de veranderingen, nog meer gemeenten boden geen e-dienstverlening binnen het sociaal domein aan. Inmiddels zijn er veel stappen gezet, maar de decentralisaties vormen een uitdagend project dat voortdurend aandacht blijft vragen.
SIMsociaal is gerealiseerd om gemeenten en ambtenaren te begeleiden in het proces van de decentralisaties. Het online kenniscentrum voorziet in praktijkvoorbeelden van verschillende betrokken overheidsorganisaties. Onder die organisaties vallen gemeenten, maar ook regionale samenwerkingsverbanden in het sociaal domein. Bezoekers kunnen vragen stellen, hun eigen voorbeelden aandragen en relevante informatie en kennis opdoen.
Andrew Harijgens, clusterleider sociaal domein bij SIMgroep: “Als ik naar de decentralisaties kijk, zie ik parallellen met de angst voor de Millenniumbug in 1999. Iedereen was destijds bang, maar bijna niemand wist precies waarvoor. Ook afgelopen jaar was er veel angst voor schrijnende gevallen, maar de praktijk laat gelukkig zien dat zorgvragers niet massaal tussen wal en schip zijn gevallen. Aan de andere kant heb ik evenmin de indruk dat alle verantwoordelijken hun aanpak honderd procent hebben uitgestippeld. De vooraf verwachte problemen vallen mee, maar er is absoluut ruimte voor verbetering. Laten we dus vooral van elkaar leren op een eenvoudige en vrijblijvende manier. Dat is de gedachte achter SIMsociaal.”
——————–
Over SIMgroep
SIMgroep biedt oplossingen voor de e-overheid, zoals het inrichten van een Digitaal Loket, midoffice en KCC. De oplossingen zijn geheel toegespitst op de benodigde functionaliteiten voor de gemeentelijke frontoffice van nu en de toekomst. De plek die de website inneemt binnen de gemeente wordt steeds belangrijker.
SIMgroep BV is op 4 februari 2000 ingeschreven als Segment Interactieve Media in het register van de Kamer van Koophandel. Sinds die tijd kent de organisatie een ongekende groei, waardoor zij zich marktleider in de gemeentelijke markt mag noemen. Meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten communiceert met oplossingen van SIMgroep met haar burgers. SIMgroep heeft meer dan 80 medewerkers en het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. Meer informatie: www.simgroep.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.