Industry Wire

Geplaatst door 24webvertising.nl

Steeds meer webshops investeren in duurzame verpakkingen

Steeds meer webshops kiezen voor duurzame verpakkingen en dat is natuurlijk een ontzettend goede ontwikkeling. Met elkaar bestellen we jaarlijks ontzettend veel pakketten, die allemaal verpakt en bezorgd moeten worden.

Door als webshop te investeren in duurzame oplossingen, draag je je steentje bij aan een beter en schoner milieu, waardoor we met elkaar de opwarming van de aarde tegen kunnen gaan. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat zo’n 90 procent van de consumenten die online iets bestelt, het belangrijk vindt dat er minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Als we kijken naar de cijfers uit 2021, dan is dit een flink stuk meer. Een positieve ontwikkeling dus!

Waarom duurzame verpakkingen belangrijk zijn

Duurzame verpakkingen houden rekening met het milieu gedurende hun hele levenscyclus. Dit betekent dat zowel het productieproces, het gebruik als de uiteindelijke afvalfase zo min mogelijk belastend zijn voor het milieu. Deze verpakkingen worden gemaakt van hernieuwbare materialen en zijn recyclebaar, biologisch afbreekbaar of composteerbaar. Hierdoor veroorzaken ze geen onnodig afval en dragen ze bij aan een circulaire economie. Wil jij als webshop eigenaar ook je steentje bijdragen? Dan kun je online dozen bestellen bij Dozenproducent.nl die allemaal FSC gecertificeerd zijn. Voor webshops is het gebruik van duurzame verpakkingen cruciaal omdat consumenten tegenwoordig veel waarde hechten aan milieuvriendelijk winkelen. Het gebruik van duurzame verpakkingen toont aan dat een webshop bewust bezig is met het verminderen van de impact op het milieu. Dit kan leiden tot een positieve merkreputatie en het aantrekken van nieuwe klanten die dezelfde waarden delen

Consument wordt steeds bewuster

De consument is steeds bewuster van de impact van online shoppen op het milieu. Uit de Thuiswinkel Duurzaamheidsmonitor blijkt dat maar liefst 83% van de ondervraagden goed nadenkt over hun aankopen om retouren te voorkomen. Daarnaast is 70% bereid om thuis te blijven voor een pakketbezorging als dat bijdraagt aan een duurzamere wereld. Ook kiezen steeds meer mensen voor afhaalpunten of pakketautomaten (63%). Het gebruik van duurzame verpakkingen wordt eveneens steeds belangrijker gevonden: 90% van de consumenten ziet dit als een belangrijke stap naar een duurzamere webshop. Het kan er dus ook voor zorgen dat een consument bewust voor je kiest, omdat jij als webshop actief bijdraagt aan een beter en schoner milieu.

Waar moet je als webshopeigenaar allemaal op letten?

Duurzaam verpakken en verzenden klinkt allemaal ontzettend mooi, maar hoe zorg je er nu voor dat dit in de praktijk ook goed werkt? Dat leggen we je graag uit! Wat met name belangrijk is, is om ervoor te zorgen dat je kiest voor het juiste formaat. Dit zorgt er namelijk voor dat er minder ruimte nodig is in de vrachtwagen of bus van de bezorger, je minder opvulmateriaal hoeft te gebruiken en je daarnaast dus ook geld bespaart. Ook een hersluitbare doos is aan te raden, zodat er bij een retourzending gebruikgemaakt kan worden van dezelfde verpakking.

Recent onderzoek van PostNL

Uit onderzoek van PostNL blijkt dat duurzame bezorging steeds belangrijker wordt voor de consument. Maar liefst 66% van de Nederlanders hecht waarde aan groene bezorging. Daarnaast vindt 67% dat webwinkels minder verpakkingsmateriaal moeten gebruiken. PostNL is hierop ingesprongen met een duurzaamheidscampagne. Door samen te werken kunnen webwinkels en bezorgdiensten inspelen op de wens van de consument. Met duidelijke uitleg over het recyclen of zelfs terugsturen van verpakkingen wordt de consument extra aangemoedigd om actief bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht