Industry Wire

Geplaatst door Snowflake

Snowflake lanceert initiatief om data-ongelijkheid in de wereld aan te pakken

Het End Data Disparity-initiatief heeft als doel om wereldwijd de toegang tot en representatie van kwalitatieve data te verbeteren, ter ondersteuning van de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

AI Data Cloud-bedrijf Snowflake heeft het initiatief ‘End Data Disparity’ aangekondigd. Dit initiatief brengt leiders van over de hele wereld uit diverse sectoren samen, net als de datacapaciteiten en collectieve kracht van het Snowflake-ecosysteem waaronder partners en klanten. Het doel is om ongelijkheden in datakwaliteit, beschikbaarheid en toegang aan te pakken en te verminderen. Als onderdeel van het initiatief heeft Snowflake een panel van experts op het gebied van data en technologie samengesteld uit de publieke en private sector. Dit panel is verantwoordelijk voor de voortgang van het initiatief door middel van domeinexpertise en strategische begeleiding in het aanpakken van mondiale data-ongelijkheid.

Data stelt mensen in staat de wereld beter te begrijpen en te verbeteren. Door universele toegang tot kwalitatieve data te bieden en datatoegankelijkheid te bevorderen via technologische adoptie en gebruik, kunnen meer mensen en organisaties bijdragen aan het realiseren van de doelen van de Verenigde Naties om vooruitgang te boeken op het gebied van klimaat, sociale en gezondheidsvraagstukken.

De duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, en meer specifiek Duurzame Ontwikkelingsdoel (SDG) 17, richten zich op sterkere samenwerkingen tussen organisaties voor duurzamere mondiale ontwikkeling. Echter ligt van de meetbare doelen — waaronder toegang tot kwalitatief onderwijs, het uitbannen van honger en klimaatactie — slechts 17% op schema om tegen 2030 te worden behaald. Het End Data Disparity-initiatief van Snowflake richt zich op het versnellen van de vooruitgang bij het behalen van deze doelen.

“Bij Snowflake helpen we organisaties hun meest kritieke data-uitdagingen op te lossen,” aldus Benoit Dageville, mede-oprichter van Snowflake en lid van het End Data Disparity-panel. “Nu is het moment om de kracht van data in te zetten om de vooruitgang te versnellen bij het aanpakken van sociale, gezondheids- en klimaatkwesties, met dezelfde kennis en inzichten die de groei van de cloud en AI mogelijk hebben gemaakt. Door samen te werken met experts uit de bedrijfswereld, non-profitorganisaties en overheidsinstellingen, kunnen we vooruitgang boeken om data-ongelijkheid te beëindigen.”

Als onderdeel van het initiatief identificeert het expertpanel, bestaande uit professionals uit de technologie-, data- en non-profitsectoren, de belangrijkste uitdagingen, kansen en acties die nodig zijn voor betere toegang tot kwalitatieve en representatieve data. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor het vergroten van de zichtbaarheid van het programma en het stimuleren van bredere veranderingen binnen de industrie door middel van hackathons, pro bono-werk en consultancy voor praktijkvoorbeelden, paneldiscussies en advocacy voor beleidsveranderingen.

De inaugurele leden van het expertpanel zijn:
Karen Beaune, VP EMEA Marketing, Snowflake
Arndt Brinkmann, Senior Director, Associate General Counsel, Snowflake
Dr. Tom Chatfield, auteur en techfilosoof
Stephen C. Daffron, voorzitter van BetaNXT en mede-oprichter van Motive Partners
Benoit Dagville, mede-oprichter en President of Products, Snowflake
Lisa Lim Ah Ken, Senior Specialist, Climate Action, International Organisation for Migration, UN
Mats Pellbäck Scharp, voorzitter, We Don’t Have Time
Denise Persson, Chief Marketing Officer, Snowflake
Elena Philipova, Director, Sustainable Finance & Investment, Data & Analytics, LSEG
Elisabetta Pietrostefani, Geographic Data Science, University of Liverpool
Jennifer L. Wong, Global Head, Strategy and Business Transformation, Digital Data and AI, Sanofi

De programmavoorzitter is Karen Beauné, VP EMEA Marketing bij Snowflake. De eerste bijeenkomst van het End Data Disparity-panel vindt plaats voorafgaand aan het World Economic Forum in Davos in januari 2025. Het panel komt daarna regelmatig bijeen om advies te geven en strategische beslissingen en acties aan te bevelen aan organisaties, met als doel betere toegang tot data en het bevorderen van data-representatie.

Stephen C. Daffron, panellid van het End Data Disperaties-initiatief: “We willen dat bedrijven en individuen verder gaan dan een wens om de SDG’s te halen en dat ze begrijpen hoe hun acties het verschil maken. Dit zal niet gemakkelijk of simpel zijn, maar het is van vitaal belang. Ik ben vastbesloten om deze discussies te faciliteren samen met de andere panelleden en een forum te bieden voor meer actie op dit gebied.”

Om de beweging verder te ondersteunen, heeft Snowflake een interactief platform gelanceerd dat als centraal punt voor informatie dient; een speciale LinkedIn-groep waar professionals strategieën en ervaringen delen en een whitepaper, “End Data Disparity: Defining the problem and what’s to be done about it,” dat de geschiedenis van data-ongelijkheid onderzoekt en de doelstellingen van het programma vaststelt.

Over Snowflake
Snowflake maakt enterprise-AI makkelijk, efficiënt en betrouwbaar. Duizenden bedrijven wereldwijd, waaronder honderden van ’s werelds grootste, gebruiken Snowflake’s AI Data Cloud om data te delen, applicaties te bouwen en hun bedrijf aan te drijven met AI. Het tijdperk van enterprise AI is aangebroken. Lees meer op snowflake.com (NYSE: SNOW).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht