Deel dit artikel
-

Netto mediabestedingen in 2014 gestegen tot 4,63 miljard euro

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2014 1,9 procent gestegen naar 4,63 miljard euro. In absolute bedragen betekent dat een stijging van 85 miljoen. Op print en sponsoring na zagen alle mediumtypen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte toenemen, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2014 dat Nielsen binnenkort publiceert.

In 2013 was er onder slechtere economische omstandigheden nog sprake van een krimp van de netto mediabestedingen van 3,4 procent. En waar internet vorig jaar nog zorgde voor een rem op de daling van de totale netto mediabestedingen, zorgde printmedia nu voor een rem op de groei. Zonder gedrukte media zou er sprake zijn geweest van een toename van meer dan 5 procent. De tweedeling tussen print en non-printmedia is al sinds het uitbreken van de economische crisis eind 2008 zichtbaar. Waar non-print herstel vertoont zodra de economie weer enigszins aantrekt, blijven de printmedia rode cijfers schrijven.

De toename van de netto mediabestedingen was in 2014 het grootst bij internet. Voor het eerst sinds 2011 was die groei weer behoorlijk: 11,3 procent. Ook televisie kende een goed jaar, met name de eerste helft was sterk. De tweede helft was duidelijk minder, maar per saldo bedroeg de groei 3,2 procent. Dat was mede te danken aan de grote sportevenementen en de uitstekende prestaties van Oranje op het WK Voetbal in Brazilië. Het positieve resultaat van deze mediumtypen droeg in grote mate bij aan de groei van de totale markt. Gezamenlijk zijn ze goed voor iets meer dan de helft van de totale netto mediabestedingen, aldus Nielsen

Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten in 2014 dalen met 8,5 procent. Dat was fors minder dan de afname van bijna 16 procent een jaar eeder.

Radio zag de bestedingen in 2014 met ruim 2,5 procent stijgen, nadat het ook al in 2013 als een van de weinige mediumtypen een plus kon noteren.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond