Niet blij met je kerstcadeau? Bij 4 op de 10 Nederlandse shoppers belandt het ongebruikt op de plank

Utrecht, 8 januari 2025 – Veel mensen zullen dit scenario herkennen: je ontvangt een kerstcadeau, maar het is niet helemaal wat je ervan verwacht of je bent er simpelweg gewoon niet blij mee. Wat doe je daar dan mee? Bij de meeste Nederlandse shoppers (40%) verdwijnen ze dan ergens op zolder, in een doos of op de plank. 35% geeft de cadeaus weg of doet ze cadeau aan iemand anders, 12% stuurt of brengt ze indien mogelijk terug naar de winkel, terwijl 5% ze doorverkoopt. De overige 8% van onze respondenten is over het algemeen nooit ontevreden over kerstcadeautjes. Bijvoorbeeld doordat ze altijd met hun familie en vrienden overleggen of een verlanglijstje delen. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates naar het consumptiegedrag van 367 Nederlanders tijdens de kerstperiode. Winkel en webwinkel beide populair, maar research doen shoppers vooral online Winkel vooral populair vanwege het kunnen zien of voelen van een cadeau Retailers hebben hun voorraden op orde Pieter Van den Broecke, EMEA Leader, Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates: “Een goede voorbereiding is het halve werk: hoe duidelijker de wensen zijn, hoe eenvoudiger het is voor shoppers om een cadeautje te kiezen en te voorkomen dat dit ongebruikt blijft of moet worden geretourneerd. Retailers kunnen hieraan bijdragen door uitgebreide productinformatie op hun webshop te communiceren, maar ook door hun belangrijkste items via meerdere verkoopkanalen aan te bieden. De resultaten benadrukken vooral dat retailers de rol van de fysieke winkel niet moeten onderschatten. Uitgebreide productinformatie en goede foto’s in hun webwinkel geven niet de garantie dat shoppers het product ook in de webwinkel kopen. Daarom is het belangrijk dat ze hun fysieke winkel behouden en goed benutten door de winkelvoorraad op peil te houden en winkelmedewerkers te trainen voor de optimale klantervaring, denk bijvoorbeeld aan persoonlijk advies en cadeauverpakking. Zorg ervoor dat shoppers een product in de winkel kunnen beoordelen en aanschaffen zodat ze aan de cadeauwensen van vrienden en familie tegemoet kunnen komen.” |
Over Manhattan Associates Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud- en on-premisesoplossingen zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcentrum de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl Ontvang actueel product-, klant- en partnernieuws rechtstreeks van Manhattan Associates op X, LinkedIn en Facebook. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.