Industry Wire

Geplaatst door Concept Kim

Campagne Wereld Kinderkankerdag 2025

Ieder kind met kanker verdient een boodschap uit het hart

Elk jaar krijgen ongeveer 600 kinderen in Nederland de diagnose kanker. Wereldwijd zijn dat meer dan 400.000 kinderen per jaar. Stuk voor stuk verhalen van moed, veerkracht en hoop, die ons allemaal raken. Voor 15 februari, Wereld Kinderkankerdag, heeft het Prinses Máxima Centrum campagne gevoerd om een persoonlijke boodschap uit het hart te sturen via hartonderderiem-prinsesmaximacentrum.nl.

Een moment van magie op Wereld Kinderkankerdag
Kinderen in het Máxima en partnerziekenhuizen wereldwijd ontvangen die dag een hartverwarmende kaart met QR-code. Door de code te scannen komen de kaarten tot leven in een magische augmented reality-ervaring: de kamer vult zich met oranje hartjes, elk gevuld met een lieve boodschap voor kracht en energie. “Zo laten we de kinderen weten dat ze er niet alleen voor staan.” zegt Amanda de Ruwe, Directeur Communicatie & Marketing bij het Máxima.

Wereld Kinderkankerdag is hét moment om stil te staan bij kinderen met kanker. Juist nu kunnen we met een klein gebaar een groot verschil maken. Een glimlach, een sprankje hoop of simpelweg de wetenschap dat er aan hen wordt gedacht. “Ik heb gemerkt dat een lieve boodschap mijn dochter extra kracht gaf tijdens haar behandeling van lymfeklierkanker. Hier is het concept op gebaseerd.” zegt Kim Nieuwenhuijs-Griffioen. “Zo laten we zien dat we allemaal verbonden zijn.” zegt Chester de Vries van Dobuntu.

De actie brengt niet alleen liefde en steun naar kinderen wereldwijd, maar creëert ook iets bijzonders binnen de muren van het Máxima zelf. In de week voorafgaand aan Wereld Kinderkankerdag hebben de kinderen daar zelf kaarten geknutseld en opgestuurd naar lotgenootjes in partnerziekenhuizen over de hele wereld.

De complexiteit van kinderkanker vraagt om internationale samenwerking. Daarom werkt het Prinses Máxima Centrum intensief samen met ziekenhuizen en onderzoekscentra wereldwijd. Het is voor het eerst dat het Máxima haar internationale partners ook betrekt bij Wereld Kinderkankerdag. “De kinderen die daar onder behandeling zijn, kunnen een lief bericht ook goed gebruiken. De reacties uit alle landen zijn hartverwarmend.” zegt Amanda de Ruwe.

De campagne is te zien geweest op de eigen social en online kanalen, zonder push of mediabudget. Er is ruimte beschikbaar gesteld door Ocean Outdoor en Het Parool. Binnen een week zijn er meer dan 6.200 magische AR-ervaringen gecreëerd.

MONOGRID geeft met hun AR-experience een extra dimensie aan het sturen van een kaartje. Duizenden berichten zijn tot leven gebracht, waardoor kinderen die in behandeling zijn het gevoel krijgen dat ze er niet alleen voor staan.

De campagne is een samenwerking van het Prinses Máxima Centrum, ConceptKim, EdwardenRoy, Dobuntu (creativity for change), code d’azur en MONOGRID.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht