Databricks breidt EMEA-leiderschapsteam uit om groei en ingebruikname van data intelligence te versnellen

Amsterdam, 6 mei 2025 — Data- en AI-bedrijf Databricks kondigt vandaag de benoeming aan van twee nieuwe senior leidinggevenden in het EMEA-team. Nico Gaviola is aangesteld als Vice President, Emerging Enterprise and Digital Natives, en Daniel Holz treedt aan als Vice President, Central Europe. Beiden zullen een essentiële rol spelen in het opschalen van de ingebruikname van het Databricks Data Intelligence Platform in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Deze benoemingen moeten het momentum van Databricks versterken, dat na een nieuwe investeringsronde van 15 miljard dollar in januari 2025 wereldwijd blijft groeien en toptalent op het gebied van AI werft. Het bedrijf heeft recentelijk ook zijn strategische samenwerkingen uitgebreid met toonaangevende partijen als Anthropic, Meta, Palantir en SAP.
De toekomst van data intelligence in EMEA
Nico Gaviola brengt meer dan tien jaar leiderschapservaring met zich mee vanuit Google Cloud, waar hij Director of Data and AI was voor Zuid-EMEA. Bij Databricks zal hij groeibedrijven en digital natives, zoals Flo Health, Kraken en Skyscanner, ondersteunen bij een soepele implementatie van het Data Intelligence Platform. Daarmee versnelt hij het behalen van bedrijfsresultaten door de inzet van AI.
“Ik ben enorm enthousiast om juist nu bij Databricks aan te sluiten, op een cruciaal moment voor de ingebruikname van AI onder emerging enterprises en digital natives”, aldus Gaviola. “Er ontstaan nu tal van veelbelovende start-ups in EMEA. Deze innovatieve, cloud-native bedrijven hebben een unieke kans om generatieve AI snel, veilig en beheersbaar in te zetten. Het Data Intelligence Platform biedt het ideale fundament voor snelle experimentatie en ik ben trots om deel uit te maken van het snelgroeiende EMEA-team.”
Daniel Holz maakt de overstap naar Databricks vanuit Oracle, waar hij Senior Vice President North East Europe was en leiding gaf aan de cloudtechnologie-divisie. Daarvoor bekleedde hij leidinggevende posities bij Google Cloud en SAP. In zijn nieuwe rol zal hij de lokale ingebruikname van het Data Intelligence Platform stimuleren, partnerschappen in de regio versterken en het Central Europe-team verder uitbouwen in kernmarkten zoals Duitsland en Zwitserland.
“De mogelijkheden van data en AI om ondernemingen in Duitsland en de Central Europe-regio te transformeren zijn enorm. Ik ben dan ook trots om toe te treden tot een bedrijf dat voorop loopt in data intelligence”, zegt Holz. “In onze regio zetten onze klanten data en AI in voor tastbare bedrijfsimpact, waaronder Adidas, Bayer, Mercedes-Benz en Porsche Holding. Zeker dankzij de veelbelovende go-to-market-samenwerking met SAP zijn wij uitstekend gepositioneerd om nog meer klanten te ondersteunen bij hun implementatie van het Data Intelligence Platform.”
“Ik heet Nico en Daniel van harte welkom bij het Databricks EMEA-team. Hun ervaring en expertise zullen ongetwijfeld meer digitale natives, emerging enterprises en Central Europe-klanten helpen om het volledige potentieel van het Data Intelligence Platform op grote schaal te benutten voor aanhoudende groei”, aldus Samuel Bonamigo, Senior Vice President en General Manager, EMEA. “Ik wens Nico en Daniel veel succes in hun nieuwe functies.”
Sterke vraag naar data- en AI-talent, -expertise en -training
In het afgelopen boekjaar heeft Databricks diverse nieuwe kantoren in EMEA geopend, waaronder in Aarhus (Denemarken), Belgrado (Servië), Madrid (Spanje) en Riyadh (Saoedi-Arabië). In de tweede helft van het jaar werd een nieuw EMEA-hoofdkantoor met zeven verdiepingen in hartje Londen geopend, een nieuw kantoor in Parijs in gebruik genomen en de bestaande kantoorruimte in Amsterdam uitgebreid. Deze nieuwe en grotere locaties zijn hard nodig voor het snelgroeiende EMEA-team van Databricks: aan het eind van het laatste boekjaar telde het bedrijf meer dan 1.400 medewerkers in deze regio.
Databricks zet zich daarnaast in voor de training van zowel zijn klanten als de bredere data- en AI-community. In de afgelopen jaren zijn meer dan 30.000 data- en AI-professionals in EMEA getraind in Databricks-technologie via zelfstudie, virtuele sessies, privélessen en fysieke evenementen, zoals de Data and AI World Tour en de Data Intelligence Days.
De Data Intelligence Days werden het afgelopen boekjaar georganiseerd in 17 steden in de EMEA-regio, waaronder Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Brussel, Kopenhagen, Dubai, Dublin, Düsseldorf, Eindhoven, Helsinki, Manchester, Milaan, Oslo, Parijs, Stockholm, Zürich en Londen. Deze terugkerende evenementen zijn gericht op data- en AI-professionals en geven hen een introductie tot het Databricks Data Intelligence Platform, inclusief praktische trainingen op locatie.
“Het democratiseren van data en AI binnen organisaties met een open en schaalbaar data intelligence-platform, is dé manier waarop EMEA-ondernemingen succesvol kunnen zijn in de huidige markt, ongeacht omvang of locatie. Dankzij ons uitbreidende team, snelle bedrijfsgroei en capaciteit om de bredere data- en AI-community te trainen, zijn wij goed gepositioneerd om onze klanten te begeleiden in de snel veranderende wereld van generatieve AI”, zegt Bonamigo tot besluit.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.