Nederlandse consument is fan van loyaliteitsprogramma’s, Bol Select is favoriet

Bijna de helft is aangesloten bij een programma;
Amsterdam, 17 juni 2025 — Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten is aangesloten bij één of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Dat blijkt uit het Retail Radar rapport 2025 van Voyado. De motivatie om lid te worden blijkt voornamelijk te berusten op extra korting, maar ook gratis verzending en af en toe een cadeautje spelen een rol. Bol Select – het betaalde loyaliteitsprogramma van Bol – werd het vaakst als favoriet genoemd.
Uit de peiling kwam de volgende top 10 van populairste loyaliteitsprogramma’s voort:
Bol.com Select
Albert Heijn Bonus
Air Miles
H&M
Kruidvat
Jumbo
Nike
HEMA
Amazon Prime
Zalando
Scandinavië achterna?
De vraag is of Nederland de Scandinavische trend volgt. Volgens hetzelfde rapport komt 73% van alle retailomzet in Zweden, Noorwegen en Denemarken van klanten die regelmatig benaderd worden met loyaliteits- en retentiecommunicatie. Denk bijvoorbeeld aan emails met relevante en/of persoonlijke kortingen en app notificaties wanneer er nieuwe producten beschikbaar zijn. Scandinavische retailers plukken de vruchten van hun loyaliteitsprogramma’s: leden geven gemiddeld 3,1% meer geld uit per order, maken 40% meer gebruik van aangeboden kortingen en maken 12,3% minder vaak gebruik van retourzendingen.
Elementen voor succes
Bekend is dat Nederlanders alert blijven op aanbiedingen en kortingscodes: voor 15% van de consumenten is het ontbreken van korting zelfs de reden om af te zien van een aankoop. Tegelijkertijd blijft de consument gevoelig voor cadeautjes. Volgens Mathijs Ruigrok, Sales Director Voyado Benelux is dit dan ook de crux voor een succesvol loyaliteitsprogramma. “We zien in de markt dat loyaliteit geen vanzelfsprekendheid meer is. Retailers die inspelen op het juiste moment, met relevante en persoonlijke aanbiedingen, maken het verschil. H&M is daar een mooi voorbeeld van: een sterke online ervaring gecombineerd met slimme loyalty-acties zorgt voor herhaalbezoek én merkvoorkeur”, aldus Ruigrok.
Omnichannel relevante loyaliteitsfactor
Wanneer gevraagd of consumenten liever online of in de winkel shoppen bij verschillende retailers, kwam de expliciete voorkeur voor online winkelen beduidend vaker voor bij kledingmerken H&M (18%) en Zara (16%) dan bij andere moderetailers. Dit laat zien dat een soepele online winkelervaring essentieel is voor online (herhaal)aankopen. HEMA (67%) en Zeeman (63%) hebben daarentegen de meest loyale in-store klanten. De conclusie: de winkelstraat heeft nog steeds een plek in retail anno 2025, en een goede omnichannel ervaring is essentieel voor loyale klanten.
Pauline van Dongen, oprichter van The Loyalty Matchmaker en customer loyalty expert, vult aan: “Loyaliteit loont, dat bewijzen de cijfers. Maar in een verzadigde retailmarkt is het cruciaal dat een programma niet alleen werkt, maar ook werkt voor jóuw merk. De meest succesvolle loyaliteitsprogramma’s zijn eenvoudig, relevant en onderscheidend. Ze stimuleren gedrag, raken emotie en groeien mee met de klant. Wie zowel on- als offline investeert in die beleving, bouwt niet zomaar klanten, maar echte merkambassadeurs.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.