Baas The Atlantic: ‘Google-traffic naar ons wordt nul’

De baas van de Amerikaanse nieuwstitel The Atlantic gaat ervan uit, dat het verkeer naar zijn sites komende jaren praktisch naar nul daalt.
In een interview met de Wall Street Journal zegt Nicholas Thompson, dat Google met zijn AI Overviews zo veel verkeer kaapt dat online uitgevers moeten overstappen op andere verdienmodellen. Omzet uit reclame-inkomsten door pageviews is achterhaald.
De functie van Google verandert van zoekmachine naar een antwoordenmachine.
Vorige week op Emerce’ Digital Marketing Live werd goed zichtbaar wat Thompson bedoelt. Nu al genereert in Nederland tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview, aldus Stijn Bergmans van marketingbureau Follo. Makkelijk vertaald: een derde van de zoekopdrachten leidt niet meer tot een klik naar een website, omdat het antwoord al gegeven is.
Die dertig procent constateerde SEO-bureau BrightEdge vorige maand ook.
In de VS klaagde de educatieve online uitgever Chegg Google zelfs aan om het stelen van verkeer met zijn AI-antwoorden.
De zoekgigant zegt dat online uitgevers niets te vrezen hebben als ze kopij blijven maken van hoge kwaliteit. Dan stuurt de zoekmachine nog wel door. Maar de collectieve kennis van het taalmodel groeit nog steeds door, waardoor de lat voor uitgevers steeds hoger komt te liggen. In het extreme geval wordt exclusieve informatie niet als antwoord herkent, omdat de AI er nergens anders bevestiging voor vindt.
Andere Amerikaanse uitgevers die hun verkeerscijfers zien dalen met tientallen procenten zijn: de HuffPost, NY Times, Washington Post en Business Insider.
Er was een tijd dat socialemediaplatformen zoals Facebook en Twitter/X hielpen om online verkeer naar uitgevers te leiden. Daar geven ze tegenwoordig geen prioriteit meer aan nieuws.
Voor Google zelf maakt het ook niets uit of ze nieuwsverhalen opnemen in de zoekindex. Het weglaten van Europees nieuws in de zoekresultaten heeft nul komma nul effect op de advertentie-inkomsten, zo rekende het onlangs voor.
Foto: Kevin Mueller, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond