Journalisten van AD en regiotitels spelen zelf een rol in de nieuwe merkcampagne: ‘Da’s pas thuiskomen’

De gezamenlijke regionale ADR-titels* van DPG Media lanceren een merkcampagne die de focus legt op de kracht van regionale en lokale journalistiek. Onder het motto “Da’s pas thuiskomen” laten AD, de Gelderlander, de Stentor, Tubantia, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN DeStem en PZC zien hoe zij een band creëren met hun lezer. De regionale krant en site lezen, dat voelt tenslotte als thuiskomen voor iedere inwoner.
In de campagne is een belangrijke rol weggelegd voor de journalisten van de regionale titels. Ze kennen de regio en gemeenten als hun broekzak en zijn naast verslaggever ook buurvrouw, voetbalcoach, vader of vrijwilliger. Zij weten niet alleen wat er speelt, maar ook wat de gevolgen daarvan zijn voor de leefomgeving van de lezers.
,,Juist in deze tijd is het belang van echte, lokale feiten, ter plekke verzameld en gecheckt door journalisten, belangrijker dan ooit. Onze diepe regionale en lokale verankering met ADR en de betrouwbaarheid van onze titels zijn uniek. Met nieuws en achtergronden, maar ook met menselijke verhalen én serviceberichten van ‘om de hoek’, kunnen we lezers een compleet regionaal en lokaal pakket bieden. Deze campagne laat je voelen hoe dichtbij we bij onze lezers staan”, aldus Allard Besse, directeur ADR Nieuwsmedia.
Grote belangstelling voor lokaal nieuws
Negen op de tien Nederlanders is geïnteresseerd in nieuws over de gemeente. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de consumenten buitengewoon geïnteresseerd is in lokaal nieuws. Tegelijkertijd blijkt dat mensen dit nieuws via verschillende kanalen tot zich nemen: huis-aan-huisbladen (66%), regionale omroepen (61%) en zelfstandige lokale nieuwssites (37%) zijn het populairst. Deze campagne speelt in op de behoefte van consumenten om alles wat er lokaal in de gemeente speelt, terug te lezen in hun regionale dagblad.
Verjonging én digitale focus
Met de nieuwe campagne richten de regionale ADR-titels zich specifiek op millennials (25-45 jaar) die kwaliteitsjournalistiek en regionieuws waarderen. Rekening houdend met hoe deze doelgroep hun nieuws bij voorkeur consumeert, kent de campagne een sterke digitale focus. Naast online en social uitingen worden ook print en Out of home ingezet. De campagne loopt van 16 juni tot en met 13 juli 2025 en is volledig in-house ontwikkeld en geproduceerd, samen met fotografe Marijn Scheeres.
*De ADR-titels bestaan uit: AD, de Gelderlander, de Stentor, Tubantia, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN DeStem, PZC en indebuurt.
Credits
Bureau DPG Media – Team Merk Management
Brandmanager – Loes Schutte
Projectmanager – Latoya Smith
Creatie – Maaike Schunselaar, Frans Pootjes, Stijn Cornelis, Hoyhym Ho, Els Desmedt
RTV Producer – Hanneke Kampschreur
Fotograaf – Marijn Scheeres
Video – Timo Blanksma
Media – Anne Berendes, Niels Marivoet, Anne Pennings, Julia de Rie
——————
Over ADR
Wij zijn de #1 betrokken, verbindende en constructieve journalistieke factor van de regio. We maken deel uit van de gemeenschap, schrijven voor en over mensen uit dorp, stad en regio, doen verslag van de wereld daarbuiten en zijn de plek voor ontroering, ontspanning, interactie en participatie van ons publiek.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.